کویر کاراکال یزد تجلی سکوت و آرامش
نوشته شده توسط : admin

کویر کاراکال کویری زیبا در یزد است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. این کویر یکی از کویرهای زیبا و مناسب برای تفریح و گردشگری است. دلیل نام گذاری کویر کاراکال این است که از سال های دور تا کنون این منطقه محل زندگی یک گربه سان به اسم کاراکال بوده است. در این مطلب شما را با کویر کاراکال یزد آشنا می کنیم.

نمایی از کویر کاراکال

نمایی زیبا از کویر کاراکال یزد

کویر کاراکال کجاست

کویر کاراکال به نام کویر صادق آباد هم شناخته می شود که در مجاورت همان روستای صادق آباد واقع شده است. اگر بخواهیم موقعیت مکانی آن را شرح دهیم باید گفت روستای صادق آباد در شهرستان بافق از استان یزد واقع شده است. برای دسترسی به بافق می توانید از اتوبوس و قطار استفاده کنید یا با هواپیما ابتدا به یزد بروید و از آن جا خودتان را به بافق برسانید. همچنین می توانید با خودروی شخصی به این مکان سفر کنید.

کاراکال که نام آن روی این کویر گذاشته شده است، نوعی گربه سان است که به سیاه گوش معروف است. این حیوان کمی از گربه بزرگتر است و در کویر زندگی می کند. محل زندگی این گربه خاورمیانه و آفریقا است و از نظر علم ژنتیک می توان گفت به گربه طلایی آفریقایی و یوز گربه شباهت دارد. این حیوان یک گونه کمیاب است ولی با این حال ممکن است در سفر خود به این مکان، آن را ببینید.

 

کاراکال یا گربه سیاهپوش که بومی این منطقه است.

کاراکال یا گربه سیاهپوش که بومی این منطقه است.

 

شهر بافق در جنوب استان یزد واقع شده است و 100 کیلومتر با یزد فاصله دارد. کویر کاراکال نیز حدود 15 کیلومتر با شهرستان بافق فاصله دارد. 

شاید نام شاعری به نام وحشی بافق به گوشتان خورده باشد، جالب است بدانید که این شهر محل تولد این شاعر نیز بوده است.

کویر کاراکال به غیر از نخلستان ها پوشش گیاهی ضعیفی دارد. بوته نسی و اسکنبیل قابلیت رشد در این منطقه را دارند اما تعداد این بوته ها اندک است.

مناطق کویری آرامش خاصی دارند و سکوت کویر باعث می شود افراد زیادی به این منطقه سفر کنند. رنگ طلایی زمین و آسمان آبی، زیبایی این منطقه را دو چندان می کند. شن های نرم این کویر و روان بودن آن ها منظره ای ایجاد می کند که گردشگران معمولا ندیده اند.

 

نمایی از پوشش گیاهی کویر کاراکال یزد و گردشگران

نمایی از پوشش گیاهی کویر کاراکال یزد و گردشگران

 

جاذبه های گردشگری کویر کاراکال یزد

تفریحات زیادی را می توان در این کویر تجربه کرد. آفرود سواری، شتر سواری، موتور سواری، پیاده روی، اقامت در اقامتگاه های بوم گردی و تماشای آسمان و ستاره ها از تفریحات کویر هستند.

از جاذبه های کویر کاراکال می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

حمام و آب انبار کاکامیر

این آب انبار گنجایش 250 متر مکعب آب را دارد و گنبد آن از آجر تشکیل شده و به اندازه 4 متر زیر زمین قرار دارد.

 

قلعه باقرآباد بافق

قلعه باقرآباد که دو کیلومتر با کویر کاراکال فاصله دارد یکی از قلعه های با شکوه دوره قاجار است. شما می توانید از بالای تپه ها این قلعه را ببینید. این بنا برای استفاده مردم برای در امان ماندن هنگام بروز خطرات مختلف و جمع کردن گندم و غلات است.

شترسواری در کویر کاراکال

شترسواری در کویر کاراکال

باغ و نخلستان

در کنار کویر کاراکال نخلستان و باغ های خاصی وجود دارد که خرما، پسته و انار از محصولات آن است. قدم زدن در بین درختان این منطقه برای گردشگران جذاب بوده و سوژه های مناسبی برای شبکه های اجتماعی است.

 

مجتمع رفاهی شهید برزگری

این کویر از سال 86 در بین مردم شناخته شد و پس از آن مجتمع رفاهی در کنار آن برای اقامت ساخته شد. همچنین با ساخته شدن آن دسترسی به سرویس بهداشتی و حمام راحت تر شد. این مجتمع، ورزش هایی مانند چتر سواری، والیبال و بدمینتون را ارائه می دهد. همچنین امکاناتی برای رصد اجرام آسمانی نیز دارد.

 

خانه وحشی بافقی

وحشی بافقی یکی از شاعران معروف کشور است که می توانید خانه او را که از خشت و گل ساخته شده و 7 اتاق کوچک دارد، از نزدیک ببینید. طراحی و معماری آن به شکلی انجام گرفته است که در تمام طول سال دمای مناسبی داشته باشد و خیلی سرد یا خیلی گرم نشود.

 

کویر کاراکال روی نقشه

شما می توانید در این قسمت کویر کاراکال روی نقشه را ببینید.

 

 

 

زمان مناسب برای سفر به کویر کاراکل

بهترین زمان سفر به کویر، فصل پاییز و بهار است. زیرا این فصل ها هوا ملایم تر است. همان طور که احتمالا می دانید هوای کویر در تابستان بسیار داغ است و در زمستان بسیار سرد و جان کاه است.

آفرودسواری در کویر کاراکال

آفرودسواری در کویر کاراکال


مسیر دسترسی به کویر کاراکال یزد

پیشنهاد ما استفاده از تورهای گردشگری است زیرا راهنمایان تورها تجربه بیشتری درباره سفر به کویر دارند. با این حال شما می توانید خودتان نیز به همران دوستانتان به این مکان سفر کنید. دقت کنید که نباید از گروه خود جدا شوید. شما می توانید از تهران به بزرگراه آزادگان بروید و خودتان را به قم برسانید. در ادامه با توجه به تابلوهای جاده به یزد رفته و پس از آن مسیر بافق را دنبال کنید. این با اتومبیل شخصی حدود 12 زمان ساعت نیاز دارد.

 

لوازم سفر به کویر کاراکال

شما در سفر به این کویر مانند کویر های دیگر باید لوازمی را با خود ببرید تا دچار گرمازدگی نشوید. همچنین شب های کویر سرد است و لباس گرم و آستین بلند نیاز خواهید داشت.
بنابراین مهم ترین وسایلی که نیاز دارید عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب و کفش ساق بلند است. اگر کفش ساق کوتاه بپوشید احتمال اینکه شن ها یا حشرات داخل کفشتان شوند زیاد است. همچنین شال گردن به همراه داشته باشید تا اگر طوفان شن به راه آفتادف دهان و بینی خود را بپوشانید. بطری آب، پاوربانک، گوشی تلفن همراه، غذا برای میان وعده و سایر لوازم نیز در هر سفری لازم هستند و فقط مختص کویر نیست.

 

سخن پایانی

کویر کاراکال کویری زیبا در یزد است که سفر به آن برای گردشگران بسیار جذاب خواهد بود. بنابراین اگر به آفرود سواری، تفریحات کویری و سفرهای گروهی علاقه دارید این کویر و قدم زدن در تپه های شنی خاص آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

درباره شهر یزد و سایر بیابان های ایران بیشتر بخوانید:

خانه هنر یزد گنجینه ای گرانبها

جهانی شدن شهر یزد و دیگر شهرهای ایران

دشت لوت افتخاری جهانی

 .....

با رزرو تورهای مسافرتی ترکیبی، خارجی و یا تور داخلی  آژانس هواپیمایی الفبای سفر، سفری عالی را برنامه ریزی و دنیا را کشف کنید. ارزانترین پکیج های تور استانبول، تور آنتالیا،تور کوش آداسی، تور دبی، تور مالزی، تور تایلند، تور چین، تورهای اروپایی و تورهای لوکس و لاکچری آژانس مسافرتی الفبای سفر پل ارتباطی میان شما و رویا هایتان هستند.





:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: