نوشته شده توسط : admin

تاریخ روز بزرگداشت سعدی

اول اردیبهشت ماه همزمان با سالروز تولد استاد سخن، سعدی شیرازی، در تقویم ملی ایرانیان روز گرامیداشت شیخ اجل سعدی نام گرفته است. در شهر شهد و شعر، شیراز، هرساله مراسم‌های گوناگونی در این روز برگزار می‌شود.

روز بزرگداشت سعدی شیرازی

از سال 1381، مرکز سعدی‌شناسی در شهر شیراز، روز یکم اردیبهشت ماه را که مصادف با سالروز تولد حضرت سعدی بود، را به عنوان روز سعدی اعلام کرد تا یاد این شاعر بزرگ هرساله گرامی داشته شود. سالروز سعدی در اول اردیبشهت ماه 1389 در اجلاس شاعران جهان در شیراز از سوی نهادهای فرهنگی داخلی و خارجی به عنوان روز سعدی پذیرفته شد تا سالروز این شاعر بزرگ ایرانی جهانی شود.

سعدی استاد سخن

سعدی، استاد سخن

اکنون افزون بر یك دهه‌ است كه با مشاركت نهادها و ارگان‌های فرهنگی فارس، سعدی پژوهان، سعدی شناسان و علاقه‌مندان به آثار سعدی هر سال با اجتماع بر تربت استاد سخن سعدی شیرازی با نكوداشت یاد این پیام آور انسانیت به تبیین آرا و اندیشه‌های شیخ اجل می‌پردازند.
سعدی به علت کیفیت متون نثر و شعرهای نغزش و عمق افکار اجتماعی و اخلاقی‌اش شناخته شده است. سعدی به طور گسترده‌ای به عنوان یکی از بزرگترین شاعران سنت ادبی کلاسیک شناخته می‌شود و جایگاهش نزد اهل ادب تا بدان‌جاست که به وی لقب استاد سخن و شیخ اجل داده‌اند.

آثار معروفش کتاب گلستان در نثر و بوستان در بحر متقارب و نیز غزلیات و دیوان اشعار اوست که به این سه اثر کلیات سعدی می‌گویند. بوستان و گلستان سعدی تا به حال به چندین زبان مختلف دنیا ترجمه شده و طرفداران زیادی در سطح جهانی دارند. کتاب بوستان سعدی به انتخاب نشریه گاردین جزو ۱۰۰ کتاب برتر تاریخ بشریت برگزیده شده است. سعدی استاد غزل بود و ظریف ترین معانی را در ساده ترین کلمات در اشعار خود به کار می برد.

کتاب نفیس بوستان سعدی

کتاب بوستان سعدی

برای آنكه بدانیم سعدی كیست؟ جایگاه این شاعر گرانمایه در شعر و ادبیات پارسی كجاست و پرداختن به اندیشه‌های استاد سخن تا چه میزان به عنوان یك نیاز امروزی محسوس است مروری كوتاه بر آنچه درباره افكار و آرا این شاعر گرانمایه بیان شده است می‌كنیم. بسیاری از دانشوران و سعدی شناسان توجه به آثار واخلاق سعدی و الهام‌گرفتن از شخصیت برجسته‌ استادسخن را لازمه و ضرورت زندگی امروزی می‌دانند و معتقدند:

توجه به آثار و اندیشه‌های شیخ اجل موجب بازشناسی فرهنگ غنی‌ایرانی می‌شود.

تاثیر سعدی بر زبان فارسی غیرقابل انکار است. آثار او تا مدت‌ها در مدرسه‌ها، مکتب‌خانه‌ها و بسیاری از مراکز آموزشی تدریس می‌شد و ضرب‌المثل‌های زیادی که امروزه در زبان فارسی ما رایج است از نوشته‌های او برداشت شده است. او با ساده‌نویسی و ایجاز سخن خود را به گوش مخاطبان بسیارش رساند و این موجب شهرت بسیار او شد. آثار سعدی برای همیشه در جان و دل فارسی زبانان ماندگار است.

ویژه برنامه‌های بزرگداشت سعدی

اهمیت سعدی، شاعر بزرگ ایرانی، به حدی بود که مرکز سعدی‌شناسی برای بررسی بیشتر آثار وی تشکیل شد. این مرکز که اکنون وظیفه برگذاری مراسمات بزرگداشت سعدی را نیز بر عهده دارد، هرساله برنامه‌های زیادی را برای روز بزرگداشت این استاد بزرگ برگذار می‌کند. اصلی‌ترین برنامه‌های گرامیداشت استاد سخن در شهر شیراز، شهر علم و ادب برگزار می‌شود. این برنامه‌ها معمولا عبارتند از:

  • گلباران آرامگاه سعدی، غزلخوانی و حکایت خوانی نقالان سعدی
  • خوشنویسی و کتابت آثار سعدی با حضور هنرمندان خوشنویس در محل آرامگاه
  • اجرای سرود ویژه سعدی در آرامگاه سعدی
  • بازدید رایگان در اول اردیبهشت ماه از سعدیه
  • برگزاری نشست‌ها و سخنرانی‌های علمی و فرهنگی با حضور استادانی چون اصغر دادبه، نصرالله پورجوادی، جعفر موید شیرازی، ابراهیم انصاری لاری، حسن ذوالفقاری، زیبا اشراقی، حسین کرمی، محمد رضا خالصی و منصور پایمرد در تالار فرهنگ مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس
  • چاپ و انتشار کارت‌های غزل و حکایت و دوفصلنامه سعدی‌شناسی
  • نمایشگاه عکس، تصویرسازی آثار سعدی و سند سعدیه
  • مسابقه گلستان‌خوانی دانش آموزان
  • برگزاری شب شعر سعدی در محل آرامگاه
  • نشست تخصصی نقد و بررسی شعر سعدی
  • و دیگر برنامه‌های ادبی حول محور سعدی

بزرگداشت سعدی

بزرگداشت سعدی

با توجه به شیوع ویروس کرونا سال گذشته برنامه‌های گرامیداشت سعدی به صورت مجازی برگزار شد و آرامگاه سعدی در روز گرامیداشت آن حضرت، تعطیل بود. باید دید امسال میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری فارس در رابطه با گرامیداشت سعدی چه تصمیمی اتخاذ می‌کند و چه برنامه‌هایی برای علاقه‌مندان به استاد سخن تدارک دیده است.

 

شیراز گردی با الفبای سفر

جاهای دیدنی شیراز شهر گل و بلبل

باغ نارنجستان قوام شیراز و شرح معماری و معرفی آن

سوالات متداول

روز بزرگداشت سعدی چه روزیست؟

روز یکم اردیبهشت ماه مصادف با تولد استاد سخن، سعدی، به عنوان روز بزرگداشت سعدی نامگذاری شده است.

برنامه امسال روز بزرگداشت سعدی چیست؟

پیش‌بینی می‌شود امسال (سال 1400) نیز مانند پارسال برنامه‌های بزرگداشت سعدی به صورت مجازی برگذار شود و آرامگاه آن حضرت تعطیل باشد.

آرامگاه سعدی کجاست؟

آرامگاه سعدی در شهر شیراز، در انتهای خیابان بوستان و کنار باغ دلگشا، در دامنه کوه، در شمال شرق شیراز قرار دارد. 



:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : admin

زمان گلاب گیری کاشان چه موقع است؟

همه ما وقتی نام کاشان را میشنویم یاد گلاب گیری می افتیم زیرا نام کاشان با گلابش عجین شده است و هرساله جمعیت زیادی برای تماشای این مراسم سنتی به این شهر تاریخی و زیبا سفر می کنند. خیلی ها این سوال را در ذهن دارند که گلاب گیری کاشان چه تاریخی است؟ در پاسخ یه این سوال می توان گفت فصل گلاب گیری کاشان معمولا از 15 اردیبهشت آغاز شده و تا اواسط خرداد ماه ادامه دارد. نمی توان سفر به کاشان را به عنوان خاطره انگیزترین سفر ثبت نکرد مخصوصا دو شهر قمصر و نیاسر که در این فصل از سال پر از عطر بوی گل های محمدی هستند که در کنار جویبارهای زلال آن جا تصویری زیبا را برای تمامی مسافران بوجود می آورند.

گلابگیری کاشان، مراسمی سنتی در ایران زمین

نمایی زیبا از گل های محمدی برای شروع جشنواره گلاب گیری در کاشان

 

تاریخچه گلاب گیری 

باتوجه به اسناد موجود گل محمدی یکی از گیاهان بومی ایران به شمار می‌رود و تا حدود 350 سال قبل تنها در ایران مشاهده می شد. اما در دوره حکومت صفوی، گل محمدی در کنار دستگاه‌های گلاب گیری، از ایران به عثمانی صادر شده است. در قرن نهم میلادی، گلاب از طریق جاده ابریشم به چین و هند به عنوان یکی از کالاهای مهم تجاری صادر می‌شد. هزاران سال است که ایرانیان گل سرخ می‌کارند و همچنین آیین گلاب گیری را زنده نگه داشتند. جالب است که بدانید باوجود پیشرفت علم و ابزارآلات، گلاب گیری در کاشان تقریبا به همان شکل سنتی اجرا می‌شود و تنها تغییراتی در جنس ابزارآلات انجام شده است.

گلاب گیری چه آیینی دارد؟

می توان ایرانیان را اولین افرادی نام برد که که در تاریخ به فکر اختراع دستگاهی جهت تقطیر مایعات و گرفتن اسانس مایعات افتاده بودند. معمولا تولیدکنندگان گلاب، در این دوره مردم محلی قبل از طلوع خورشید به گل‌ چینی مشغول می‌شوند و روند تولید گلاب را برای گردشگران نشان می دهند.

دیگر جشنواره های ایران زمین

جشنواره گل های لاله گچسر

مراسم گلاب گیری کاشان در قمصر و نیاسر

چیدن گل محمدی برای شروع فرایند گلاب گیری

طریقه گلاب گیری با دستگاه

ابزار لازم برای گلاب گیری

  • دیگ مسی 
  • تغار مسی جهت استفاده از درپوش دیگ
  • پارچ دسته‌دار از جنس مس داخل آب سرد قرار می‌گیرد.
  • چهار عدد نی کوچک تو خالی که رابط بین دیگ و پارچ است.
  • دستگاه حرارتی که زیر دیگ قرار می‌گیرد.

نحوه گلاب گیری کاشان

در ابتدا دیگ های مخصوص را بر روی اجاق می گذارند. گل‌های تازه و قرار داده شده در دیگ را با آب مخلوط می‌کنند. با گذاشتن سرپوش روی دیگ به مدت 4 ساعت، روزنه ‌های احتمالی آن را نیز می‌ پوشانند تا بخار، کامل درون دیگ باقی بماند. بعد از به جوش آمدن محتویات داخل دیگ بخار آن را از لوله ها به درون پارچ مسی می ریزند. بعد از آنکه بخار ها سرد شدند گلاب تولید می شود. 

دیگ گلاب گیری کاشان

گلاب گیری کاشان کجاست دقیقا؟

نیاسر، برزک، سده، وادقان دیگر مناطقی هستند که در کنار قمصر، آیین گلاب گیری را همه ساله به اجرا می آورند. در واقع برخی نقاط و روستاها با نام روستای گلاب گیری کاشان معروف شده اند. 

سوالات متداول

تماشای مراسم گلاب گیری کاشان هزینه ای دارد؟

خیر میتوانید در زمان ذکر شده به مناطق مختلف کاشان بروید و شاهد این جشنواره زیبا باشید

گلاب گیری کاشان کی شروع می شود؟

مراسم گلاب گیری کاشان معمولا از اواسط اردیبهشت شروع می شود.

مناطق گلاب گیری کاشان کدام هستند؟

قمصر، نیاسر، سده و برزک تنها منطق معروف کاشان برای گلاب گیری هستند.



:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : admin

برج میلاد تهران که یک برج مخابراتی چندمنظوره است و در سال‌های اخیر به نماد شهر تهران تبدیل شده است، بلندترین برج ایران و ششمین برج مخابراتی دنیا از نظر ارتفاع است. در ادامه ضمن معرفی کامل این برج به توضیح امکانات تفریحی و رستوران‌های این برج می‌پردازیم.

تاریخچه برج میلاد

برج میلاد تهران

برج میلاد تهران

ابتدا در سال ۱۳۷۲ به دلیل وجود مشکلات در شبکه مخابراتی کشور و در جهت تسریع ارتباطات بی‌سیم، تصمیم به ساخت یک برج مخابراتی در شهر تهران گرفته شد. بعد از حدود 3 سال مطالعه بر روی مکان‌های ممکن برای ساخت این برج، بالاخره منطقه کوی نصر تهران انتخاب شد و در سال 1376 کلنگ ساخت این برج زده شد. مراحل ساخت برج میلاد 11 سال طول کشید و سرانجام، در 16 مهر 1387 با شعار "آسمان نزدیک است" در زمان مدیریت قالیباف بر شهرداری تهران، با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی افتتاح شد. صاحب برج میلاد شهرداری تهران است و هیچ یک از قسمت‌های اداری و تجاری برج میلاد به فروش نخواهند رسید و تنها امکان اجاره بخش‌های مختلف آن از طریق ثبت قرارداد وجود دارد.

سازنده برج میلاد

در سال 1376 شركت يادمان سازه مجري پروژه برج ميلاد تهران از طرف شهرداري تهران معرفي شد و دكتر محمد رضا حافظي استاد دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه شهيد بهشتي به عنوان معمار و طراح پروژه انتخاب گردید. موضوع به صورت طرح و ساخت به مناقصه گذاشته شد و در نهایت قرارداد با پیمانکار منعقد گردید.

بخش‌های مختلف برج میلاد

برج میلاد تهرانبرج میلاد تهران

برج میلاد با ۱۵۰ هزار تن وزن و ارتفاعی در حدود ۴۳۵ متر، از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. حجم شیشه‌های مصرفی در ساخت این برج مخابراتی حدود 17 هزار متر مکعب می‌باشد و حجم بتن ریزی کل پروژه حدود 63 هزار متر است. برج میلاد نوزدهمین سازه بلند نامتکی جهان نیز هست. ارتفاع بالاترین طبقه برج میلاد به ۳۱۲ متر و آخرین سقف آن به ۳۱۵ متر می‌رسد. دکل مخابراتی 120 متری برج، باقی ارتفاع آن را تشکیل می‌دهد. ساختمان برج میلاد شامل قسمت‌های ساختمان پایین برج، بدنه اصلی برج و قسمت مدور بالای برج و دکل مخابراتی می‌شود که این قسمت‌ها در کنار هم برج میلاد را تشکیل می‌دهند.

ساختمان پایین برج:

ساختمان پایین برج دارای ۶ طبقه تجاری به همراه یک لابی می‌باشد. در دو طبقه پایینی ساختمان بخش تاسیسات قرار دارد. در لابی پذیرش بازدیدکنندگان اتفاق می‌افتد و در طبقه‌های بالایی مراکز خرید، رستوران‌ها، کافه تریا و نمایشگاه قرار دارد.

بدنه اصلی برج:

در بدنه اصلی برج میلاد 6 آسانسور پر سرعت جهت استفاده بازدیدکنندگان و تیم تاسیسات قرار دارد. همچنین در طول بدنه برج انواع دوربین‌های کنترل ترافیک و سنسورهای تشخیص آلودگی هوا وجود دارد. تعدادی از آسانسورها مخصوص بازدیدکنندگان و تعدادی از آن‌ها مخصوص تیم تاسیسات است.

ساختمان بالای برج:

ساختمان بالای برج میلاد یا همان راس برج دارای 12 طبقه و با مساحتی حدود 12هزار متر مربع است. برای ایمنی و پناهگاه هنگام آتش سوزی دو طبقه اول راس برج مخصوص تاسیسات است. از طبقه سوم تا هفتم امکانات مختلف تفریحی برج مانند رستوران‌ها و موزه‌های برج میلاد قرار گرفته‌اند. در طبقه‌های هشتم و نهم ساختمان برج تجهیزات مخابراتی قرار گرفته اند. در طبقه یازدهم نیز بخش دیگری ازتاسیسات برج میلاد وجود دارد.

بالاترین قسمت سازه برج میلاد، دکل ۱۲۰ متری مخابرات از جنس فولاد را نصب کرده‌اند. این دکل از آخرین طبقه برج میلاد شروع می‌شود و یک آسانسور دو نفره برای تردد تکنیسین‌ها در آن تعبیه شده است. انتهای دکل در ضلع قاعده آن، یک ۱۶ ضلعی به قطر ۶ متر است و تا بالا به‌شکل مربعی به قطر ۶۰ سانتی‌متر در می‌آید. در ساخت این دکل از ۳۵۰ تن فولاد و ۳۰ هزار قطعه فولادی مانند پیچ و مهره، استفاده شده است.

برج میلاد چند پله دارد

برج میلاد تهران ۱۶۹۳ پله دارد. بالا رفتن از این تعداد پله در برج برای ورزشکاران رقابت جالبی بوده است و مسابقات زیادی هم بر سر شکستن رکورد زمان بالارفتن از پله‌ها انجام شده است. رکورد بالا رفتن از پله‌های برج میلاد در حدود ۱۱ دقیقه است.

قطر برج میلاد

قطر بدنه برج در تراز همکف برابر 28 متر و در تراز 240 متر به بالا 17 متر است. بزرگترین قطر برج میلاد 60 متر است و بیشترین سطح زیر بنا در بین برج‌های مخابراتی، تلویزیونی جهان را داراست.

بازدید از زیباترین و بلندترین برج های جهان با الفبای سفر

برج العرب دبی و حقایقی از مدرن ترین هتل دنیا در خلیج فارس

برج ساعت بیگ بن لندن و 12 حقیقت جالب درباره آن

بلندترین برج های جهان کدامند

 

کاربری برج میلاد

کاربری این برج، تسهیل و گسترش ارتباطات بیسیم (Wireless) در سطح تهران بزرگ، بهینه سازی و گسترش پوشش رادیو و تلویزیونی (VHF/UHF/FM)، ایجاد زیرساخت های تلویزیونی دیجیتال (DVB/MVDS)، هواشناسی، کنترل ترافیک و گردشگری است.

مراکز تفریحی و گردشگری برج میلاد

در مجموعه برج میلاد تهران بخش‌های تفریحی و گردشگری متفاوتی تعبیه کرده‌اند که تعدادی از آن‌ها در قسمت ساختمان بالای برج و بخشی دیگر در محوطه اطراف برج قرار گرفته‌اند. در ادامه مراکز تفریحی برج را به شما معرفی می‌کنیم.

سکوی دید بسته

در طبقه سوم ساختمان بالای برج «سکوی دید بسته» قرار دارد و چشم‌اندازی زیبا از مناظر مختلف شهر را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. وسعت این قسمت در حدود ۸۸۰ متر مربع است.

موزه شهرداری

دیگر جاذبه دیدنی در طبقه سوم «موزه هدایا و دست‌نوشته‌های شهرداری تهران» است که در ارتفاع ۲۶۱ متری قرار دارد. در این موزه دست‌نوشته‌های قدیمی ایران و هدیه‌های شهرداری‌ شهرهای مختلف به شهرداری تهران در دوره‌های تاریخی متفاوت در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند.

موزه مشاهیر

موزه مشاهیر برج میلاد تهران

موزه مشاهیر برج میلاد تهران

یکی از زیباترین قسمت‌های بخش ساختمان بالای برج میلاد، موزه مشاهیر است. این موزه که در طبقه پنجم و ارتفاع 271 متری قرار دارد مجموعه‌ای از مجسمه‌های مشاهیر ایرانی را با سایز واقعی آن‌ها در بر می‌گیرد. طراحی و ساخت این مجسمه‌ها توسط استاد علیرضا خاقانی و با ماده سیلیکون انجام شده است. شما در موزه مشاهیر برج میلاد می‌توانید مجسمه نفیس بسیاری از بزرگان ادبی، تاریخی، فرهنگی، هنری و ... را ببینید. بازدید از این قسمت برج میلاد برای گردشگران جذابیت زیادی دارد.

سکوی دید باز

از مهم‌ترین بخش‌های برج میلاد که بسیاری از گردشگران را به بالای این برج می‌کشاند، «سکوی دید باز برج میلاد» است. سکوی دید باز در ارتفاع 280 متری و در فضایی به وسعت 3000 متر مربع، دورتادور طبقه هفتم برج میلاد را در برگرفته است. در این سکو شما می‌توانید با استفاده از دوربین‌هایی که به همین منظور تعبیه شده است، شهر بزرگ تهران را رصد کنید. دورتادور این سکو برای امنیت گردشگران و بازدیدکنندگان با فنس پوشانده شده است.

گنبد آسمان

گنبد آسمان برج میلاد

گنبد آسمان برج میلاد

«گنبد آسمان برج میلاد» در طبقه دوازدهم که آخرین طبقه ساختمان رأس برج میلاد می‌باشد و در ارتفاع ۳۰۲ متری قرار گرفته است. این گنبد با ارتفاع 13 متری خود و نمای بیرونی تمام شیشه و درحالیکه در ستون وسط آن نقاشی‌هایی نمادین از تاریخ کهن ایران باستان تا دوران اسلامی به چشم می‌خورند، برای تمام بازدیدکنندگان بسیار شگفت‌انگیر و باشکوه است. بر روى ديوار هشت ضلعى مركزى اين طبقه كار هنرى از استاد يحيايى اجرا و نصب شده است كه جلوه خاصي به اين طبقه داده است . اين اثر بر پايه ى داستان ها و روايت هاى کهن ايران زمين در طول نه هزار سال پيشينه ي فـرهنگي تـا دوران کنونى، طراحى و اجرا شده است. در این هنرنمایی الهام گرفتن از عناصر چهارگانه، نیز دیده می‌شود. یکی دیگر از دلایل معروف بودن این گنبد، طراحی ایرانی اسلامی نقش‌های گنبد آسمان با بهره بردن از مفاهیم اخلاقی با ارزشی هم‌چون صلح، عدالت، عشق و مبارزه می‌باشد.

سینما گیم

سالن سینماهای 6 و 7 بعدی با نام سینما گیم در برج میلاد قرار دارند. مدت زمان پخش فیلم های مخصوص سینمای 6 و 7 بعدی میانگین 7 دقیقه بوده و افراد بالای 7 سال مجاز به تماشای این فیلم ها هستند.

رستوران‌های برج میلاد

رستوران گردان

رستوران گردان برج میلاد

رستوران گردان برج میلاد

جذاب‌ترین بخش برج میلاد، رستوران گردان آن است. فرقی نمی‌کند که در کدامین قسمت از میز و صندلی‌های رستوران بنشینید. گردش 360 درجه رستوران باعث می‌شود که تمامی مناظر را به راحتی ببینید و از آن لذت ببرید. برای خوردن صبحانه (ساعت 7 تا 9 و 30 دقیقه)، نهار (ساعت 12 و 30 تا 14 و 30 دقیقه) و شام ساعت 19 تا 21 و 30 دقیقه) می‌توانید جا رزرو کنید. با توجه به خاص بودن رستوران و قرار داشتن آن در ارتفاع 280 متری زمین، قیمت غذا حتی در مقایسه با بهترین رستوران‌های تهران نیز گران به نظر می‌رسد.

هزینه های رستوران گردان

بوفه صبحانه: روزهای پنجشنبه و جمعه و تعطیل از ساعت 07:30 تا 10:30 به قیمت 60000 تومان

ناهار به صورت انتخابی (آلاکارد): همه روزه به جز روزهای جمعه و تعطیل از ساعت 12:30 الی 15:30 به قیمت 108000 تومان

بوفه ناهار : روزهای جمعه و تعطیل به قیمت 250000 تومان

بوفه شام: همه روزه از ساعت 20:00 تا 23:00 به قیمت 250000 تومان

رستوران ایوان

ستوران سنتی ایوان برج میلاد، مکانی چند منظوره است که هم می‌توانید غذا خود را میل کنید و هم از تماشای شهر تهران لذت ببرید. ساعت کار رستوران ایوان از 12 تا 16 و از 19 تا نیمه شب است. کیفیت و طبخ انواع غذاهای ایرانی بر مزیت‌های رستوران ایوان می‌افزاید. نکته قابل توجه در مورد رستوران ایوان این است که سن کوچکی برای اجرای موسیقی زنده وجود دارد که هر شب میزبان علاقه‌مندان هنر می‌باشد.

فود کورت

در فودکورت خوراکده برج میلاد که در طبقه چهارم تجاری این برج قرار دارد انواع غذاهای ایرانی و فرنگی سرو می‌شوند. کیفیت غذا و نحوه برخورد پرسنل از سوی مشتریان خوب و قابل قبول می‌باشد تمامی غذاخوری‌های فودکورت برج میلاد از ساعت 12 ظهر تا 23 شب باز هستند و برای وعده‌های ناهار، عصرانه و شام سرویس می‌دهند. همچنین قیمت‌های ارائه شده از سوی رستوران‌ها در رده اقتصادی قرار دارد.

رستوران ویژه برج میلاد

رستوران ویژه برج میلاد

رستوران ویژه برج میلاد

رستوران ویژه برج میلاد دقیقا سه طبقه بالای رستوران گردان قرار دارد. فضای این رستوران کاملا لوکس و رسمی بوده و مناسب قرارها یا ملاقات‌های کاری می‌باشد. این رستوران در ارتفاع 292 متری زمین قرار گرفته شده است و امکان سرو غذا هم در سالن آن و هم در بالکن وجود دارد. فضای رستوران گنجایش برگذاری مهمانی 60 تا 100 نفره را داراست.

فرش وی

فرش‌وی را احتمالا در جاهای مختلف تهران دیده‌اید. این فست‌فود همه روزه از ساعت 11 و 30 دقیقه قبل از ظهر تا ساعت 9 و 30 دقیقه شب باز است. تنوع غذایی بالای این فست‌فود کمک می‌کند انتخاب راحت و بی‌دردسری را در فرش‌وی تجربه کنید. پیتزا سوجوک، مخصوص، ایتالیانو، پپرونی و بوقلمون به همراه چیزبرگر دوبل، ساندویچ بوقلمون با پنیر، مرغ سوخاری و سیب زمینی تنوری مخصوص فرش‌وی از مجبوب‌ترین فست‌فودهای اینجاست. با توجه به قیمتی که پرداخت می‌کنید، حجم غذای خوبی را می‌گیرید که کاملا شما را سیر می‌کند.

سالن کنسرت برج میلاد

سالن کنسرت برج میلاد

سالن کنسرت برج میلاد

سالن کنسرت برج میلاد که در محوطه پایینی ساختمان برج قرار دارد در 9 طبقه و زیربنایی حدود 50 هزار مترمربع ساخته شده است. ظرفیت نهایی سالن اصلی (سالن کنسرت برج میلاد) 2098 صندلی است که 1414 عدد از صندلی‌ها در همکف، و باقی آن در بالکن سالن قراردارد. علاوه بر سالن اصلی، مجموعه دارای 6 سالن 60نفره، 2سالن 80نفره، 4 سالن میتینگ، 3طبقه پارکینگ با ظرفیت 206 محل پارک خودرو، آشپزخانه با قابلیت سرو 5هزار غذا در ساعت، اتاقهایی برای رختکن، گریم و تمرین ساز و همچنین یک استودیو و اتاق نودال که قابلیت پخش برنامه زنده را دارند، از جمله ویژگی های این مجموعه است. در آخرین طبقه تأسیسات سالن، شامل، هواسازهای بسیار قوی و سایر تجهیزات فنی تعبیه شده است.

قیمت بلیط برج میلاد

برای بازدید از طبقات بالای برج میلاد برای افراد بالای ۶ سال باید هزینه پرداخت کنید؛ بسته چهار طبقه شامل سکوی دید باز و بسته و گنبد آسمان و موزه شهرداری و موزه مشاهیر یکجا بلیط دارد و بسته بازدید از سکوی دید باز نیز به تنهایی شامل هزینه است. بسته برج گردی هم شامل سکوی دید باز و بسته و گنبد آسمان و موزه شهرداری و موزه مشاهیر و اتاق فرار و کاربازیا و زیپ لاین و پل معلق با هزینه یکجا است.

  • پارکینگ: به ازای هر ماشین ۳۰۰۰ تومان
  • بسته کامل شامل سکوی دید باز و بسته + گنبد آسمان + موزه شهرداری + موزه مشاهیر : ۳۵۰۰۰ تومان
  • بسته بازدید از سکوی دید باز: ۱۲۰۰۰ تومان
  • بلیت ورودی کافه تریا: ۵۰۰۰ تومان
  • بلیت لیزریوم: ۸۰۰۰ تومان
  • ورودی پینت بال با رزرو قبلی: ۲۰۰۰۰ تومان
  • بلیت دلفیناریوم: 50000 تومان

ساعات بازدید از برج میلاد

ساعات بازدید از سکوی باز برج میلاد از ساعت 9 صبح تا 21 شب می‌باشد هرچند حضور در محوطه پایین و فضای باز برج تا ساعت 24 نیمه شب امکان‌پذیر است.



:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : admin

تاج محل که معروف‌ترین جاذبه گردشگری کشور هند به شمار می‌رود جزء عجایب هفتگانه جهان می‌باشد که سالانه گردشگران بسیاری از سراسر جهان از آن دیدن می‌کنند. علیرغم ساختار نمادین این بنای باشکوه، بسیاری از تاریخچه آن در هاله‌ای از ابهام است. در ادامه مقاله هشت مورد از اسرار و شگفتی‌های تاج محل را آورده ایم که احتمالا نمی‌دانسته اید.

پیشینه تاریخی تاج محل

بنای زیبای تاج محل هند

بنای زیبای تاج محل هند

قبل از صحبت درباره اسرار تاج محل، ابتدا پیشینه تاریخی مختصری از این بنا را بازگو می‌کنیم. بنای تاج محل به دستور شاه‌جهان، پنجمین امپراتور گورکانی هند برای یادبود همسر ایرانی‌تبارش «ارجمند بانو بیگم» مشهور به «ممتاز محل» که در سال ۱۶۳۱میلادی در سفری به هنگام وضع حمل فوت کرد، در شهر آگرای هند بنا شده است.
موقعیت قرارگیری این بنای باشکوه در مجاورت رود یامونا و در یک باغ بسیار مفرح و زیباست. گفته شده است که شاه جهان برای ساخت این بنای عظیم ۲۰ هزار کارگر را از جمله سنگ تراشان، معماران، طراحان، نقاشان و بسیاری از هنرمندان دیگر را از کشورهایی مانند ایران، آسیای میانه، هند و سایر کشورهای اطراف به کار گرفته است. برای حمل سنگ‌های تاج محل از 1000 فیل کمک گرفته شده است و همچنین بهترین سنگ‌های مرمر از راجستان، افغانستان، ‏تبت و چین آورده شده است. ساخت بخش‌های اصلی تاج‌محل از سال ۱۶۳۲ تا ۱۶۴۸ میلادی بوده و در نهایت دروازه اصلی جنوبی، محوطه بیرونی و شبستان‌های آن در سال ۱۶۵۳ میلادی به پایان رسیده است. این عمارت باشکوه و مجلل سراسر از سنگ‌های مرمر ساخته شده و از جمله شاهکارهای برجسته هنر معماری هندوستان به شمار می‌رود. همچنین دست‌نوشته‌هایی با خطاطی‌های ایرانی نیز در برخی از بخش‌های عمارت مانند ورودیه‌ها، دیواره‌ها و سردرها قابل رویت است که حاوی اشعار و یا آیات مقدس می‌باشد که بیشتر میتوان در سفر هند از آن مطلع شد.

تاج محل در نظرسنجی بزرگ جهانی در سال ۲۰۰۷ میلادی در شمار یکی از عجایب هفتگانه جهان در دوران حاضر شناخته شد.

1. ترفندهای خطای دید در سراسر تاج محل به چشم می‌خورد.

معماران و صنعتگران تاج محل استاد تناسب و ترفندهای خطای چشم بودند. به عنوان مثال هنگامی که برای اولین بار به دروازه اصلی که تاج محل را قاب می‌گیرد نزدیک می شوید، بنای یادبود فوق العاده نزدیک و بزرگ به نظر می رسد. اما هرچه نزدیکتر می شوید، اندازه آن کوچک می شود که دقیقاً برعکس چیزی ست که انتظار دارید. همچنین اگرچه مناره‌های اطراف مقبره کاملاً قائم به نظر می‌رسند، اما برج‌ها در واقع به سمت بیرون متمایل هستند، که هم از نظر شکل و هم از نظر عملکرد بسیار مناسب است: علاوه بر اثربخشیدن به تعادل و زیبایی، مناره‌ها در صورت وقوع زلزله، به سمت خارج می‌افتند و آسیبی به بنای اصلی وارد نمی‌شود.

2. مشهورترین افسانه احتمالاً نادرست است.

بنای زیبای تاج محل هند

بنای زیبای تاج محل هند

طبق یک افسانه مشهور، شاه جهان به شدت خواستار آن بود که مقبره یک شاهکار نفیس و بی‌همتا باشد و نمونه‌ای مشابه آن ساخته و الگوبرداری نشود. شاه جهان برای اطمینان از اینکه هیچ کس نمی تواند زیبایی‌های تاج محل را دوباره خلق نکند، دستور می‌دهد تا دست‌های صنعت‌گران و معماران را از تن جدا و چشمان برخی را کور کنند! علیرغم رواج این داستان وحشتناک، مورخان هیچ مدرکی برای اثبات این داستان پیدا نکرده اند، هرچند که اثبات این قضیه، هیجان این تراژدی عاشقانه را افزایش می‌دهد.

3. هر دو مقبره خالی است.

در داخل تاج محل، آرامگاه‌های یادبود ممتاز محل و شاه جهان در یک محفظه هشت طرفه تزئین شده با منبت کاری با سنگهای نیمه قیمتی و صفحه مشبک مرمر قرار دارد. اما این بناهای با شکوه فقط برای نمایش هستند: مقبره‌های واقعی که اجساد شاه و همسرش در آن‌ها قرار دارد، در یک اتاق مهر و موم شده، در همکف باغ قرار دارند. در اسلام، قرار دادن جسد در تابوت و قبرهای تزیین‌شده ممنوع است. با توجه به همین موضوع، جسد ممتاز و شاه جهان در زیرزمین تالار واقع است.

4. تاج محل تقریبا به طور کامل متقارن است.

تاج محل اوج معماری مغول است که با تقارن بی عیب و نقص مطابق با آموزه های سبک همان دوره ساخته شده است. مناره‌ها از چهار وجه مقبره گنبدی شکل برافراشته شده‌اند و یک آبراه مرکزی در محوطه باغ، عمارت اصلی تاج محل را منعکس می کند. انعکاس ساختمان در آب یکی از جاذبه‌ها و زیبایی‌های تاج محل به شمار می‌رود. این باغها - نمایشی زمینی از بهشت - به چهار ربع تقسیم شده اند و ساختمانهای دوقلوی ماسه سنگ قرمز (یک مسجد رو به شرق و یک مهمانسرای رو به غرب) هماهنگی متعادلی به مجموعه آرامگاه می بخشد. یک استثنا وجود دارد. آرامگاه یادبود شاه جهان به طور خاص در غرب محور مرکزی قرار دارد و تعادل را از بین می برد. این محل عجیب برای قرار داشتن بنای یادبود او باعث شده است که بسیاری تصور کنند او اصلاً قصد دفن در آنجا را نداشته است. در طراحی تاج محل از طراحی گور امیر (قبر تیمور در سمرقند)، قبر همایون (در دهلی)، قبر اعتمادالدوله و مسجدجامع خود شاه جهان در دهلی الهام گرفته شده است.

5. شستشوی نمای تاج محل به صورت مداوم انجام می‌شود.

تاج محل در شهر آگرا در کشور هند

تاج محل در شهر آگرا در کشور هند

با گذر زمان و آلودگی هوا، نمای درخشان مرمر سفید تاج محل که به زرد مایل به قهوه ای متمایل می‌شود. در این شرایط با یک ماسک از بین برنده غبار به نامmultiani mitti  که دستورالعملی سنتی دارد و توسط زنان هندی ایجاد درخشندگی استفاده می شود، شسته شده و بعد با آب گرم و برس ادامه شستشو انجام می‌شود. پس از آن لکه‌های تاج از بین می‌روند و درخشش آن دوباره برمی‌گردد. همچنین برای کنترل تأثیر وخامت ناشی از آلاینده‌های جوی، یک ایستگاه مانیتورینگ هوا نصب شده است که به طور مداوم بر کیفیت هوا نظارت دارد و عوامل پوسیدگی را کنترل می‌کند. با مراقبت‌های جدی هند از این بنا، تاج محل توانسته است بدون آسیب‌دیدگی در طول تاریخ جان سالم به در ببرد و همین امر باعث تحسین آن شده است.

6. بنای تاج محل در طول روز تغییر رنگ می دهد.

یکی از شگفتی‌های بنا این است که در ساعت‌های مختلف روز رنگ‌های مختلفی پیدا می کند به طوری که در هر زمان از روز رنگ آن با زمان دیگر فرق دارد. از طلوع فجر تا غروب خورشید مقبره را دگرگون می‌کند. در هنگام صبح به هنگام طلوع آفتاب به رنگ صورتی، در عصر به رنگ سفید شیری و در شب وقتی نور ماه روی آن می‌افتد به رنگ طلایی است. عصرها، تاج می‌تواند آبی شفاف به نظر برسد. بلیط‌های ویژه حتی برای نمایش ماه کامل و کسوف فروخته می‌شوند. گفته می‌شود استفاده از چنین ایده‌ای در این بنا نشان‌دهنده ذات تغییرپذیر انسان است که این مسئله در اخلاق و رفتار همسر شاه‌جهان کاملا نمود داشته است. 

7. دومین تاج محل با سنگ مرمر سیاه در حال برنامه ریزی برای ساخت بود.

بعضی از دانشمندان معتقدند محل عجیب بنای یادبود شاه جهان به علت آن بوده که او قصد داشته یک تاج محل به رنگ سیاه که با سنگ مرمر سیاه ساخته شده است در آن طرف رودخانه یامونا بسازد و این دو تاج را با پلی به هم وصل کند. اما بعضی دیگر این فرضیه را رد کرده اند. زیرا که اولا به علت ساخت بنای تاج محل خزانه‌های کشور تا حد زیادی خالی شده بود و این بنا هزینه بالایی برای شاه جهان در پی داشت و امکان ساخت یک تاج محل دیگر آن هم با سنگ مرمر سیاه که از مرمر سفید کمیاب‌تر و گران‌تر است وجود نداشت. دوما کار ساخت آن بنا به عمر شاه قد نمی‌داد و شاه می‌دانست پسرش هرگز ساخت آن را تمام نخواهد کرد. در نهایت اتفاقا پسرش او را از سلطنت برکنار کرده و شاه جهان 8 سال پایانی عمرش را در اسارت در قلعه آگرا گذراند.

8. تاج محل به همان اندازه که نماد عشق بود نماد قدرت نیز بود.

گزارش ها نشان داده است که شاه جهان به عنوان یک رهبر بیش از رمانتیک بیرحم بود. تاج با تمام ارتباطی که با ارادت و اشتیاق داشت، منبع تبلیغ نیز بود. تقارن منظم مجموعه نمادی از قدرت مطلق است - کمال رهبری مغول. همچنین مقیاس بزرگ و اسراف (کریستال ، لاجورد ، سنگ مرمر ، فیروزه) فقط باعث شکوه و جلال سلطنت شاه جهان شد.

سفر به هندوستان سرزمین هزار رنگ به سبک الفبای سفر

آشنایی با ناشناخته های هندوستان

گشت و گذاری بی نظیر در هندوستان

با شگفت انگیزترین جاذبه های تاریخی هند آشنا شوید



:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : admin

مترو مسکو یکی از شلوغ ترین سیستم های راه آهن زیرزمینی جهان و همچنین یکی از گسترده ترین آنها است. در مسکو ایستگاه ها به شکلی زیبا طراحی شده اند و میزبان مجموعه ای گسترده از هنرهای رئالیستی سوسیالیستی هستند. در حالی که برای میلیون ها نفر از افراد محلی، گذر از این مکان فقط یک برنامه روزمره در راه کار یا تحصیل است، برای گردشگرانی که از مترو معروف مسکو بازدید می کنند، آنجا یک دنیای فوق العاده و یکی از نکات جالب توجه در پایتخت جذاب روسیه است.

مترو مسکو

ایستگاه های مترو مسکو به عنوان زیباترین ایستگاه های مترو در جهان شناخته می شوند و بعضی از آنها خیره کننده هستند. آنها مانند موزه ها ، کاخ ها یا تالارهای اشرافی به نظر می رسند، از نظر تزئینات بسیار غنی هستند.
زیباترین ایستگاه ها تا دهه 1960 ساخته شده اند و آنها با سنگ مرمر، تندیس، موزاییک، شیشه‌های رنگی، لوسترها، نقش برجسته‌ها و بسیاری از جزئیات دیگر نمونه کاملی از هنر شوروی هستند. از حدود 270 ایستگاه مترو مسکو حدود 44تای آن‌ها در فهرست میراث فرهنگی روسیه قرار دارند.

تاریخچه مترو مسکو

اولین پیشنهاد ایجاد سیستم مترو در مسکو در سال 1872 توسط مهندس واسیلی تیتوف ارائه شد. برنامه های دیگر طی نیم قرن آینده به اجرا درآمد، اما به دلیل محدودیت های مالی، به هم ریختن جنگ و انقلاب و حتی مخالفت کلیسای ارتدکس، هیچ یک از آنها به نتیجه نرسید.

مترو مسکو در قدیم

مترو مسکو در قدیم

قرار بود با گسترش سریع مسکو، پایتخت جدید اتحاد جماهیر شوروی، اوضاع تغییر کند. همانطور که لنین اعلام کرد، "کمونیسم قدرت شوروی به علاوه برق رسانی برای کل کشور است" - و چه راهی بهتر از ساخت یک سیستم مترو کاملا جدید برای نشان دادن این ذهنیت آینده نگر؟

ساخت و سازها در اواخر سال 1931 با کمک قابل توجه متخصصان مترو لندن آغاز شد. متأسفانه، این رابطه کاری خیلی زود به علت پارانویای NKVD ، که نگران دانش زیاد خارجیان از مسکو بود، از بین رفت. اوج این امر بازجویی ها، دادگاه‌های نمایشی و یک بحران بین المللی بود.

اولین خط مترو مسکو در ماه مه 1935 با 13 ایستگاه بین سوکولنیکی و پارک کالتور افتتاح شد و به آن رنگ قرمز داده شد. کمی بعد دو خط دیگر سبز و آبی اضافه شدند.

شکوه و عظمت ایستگاه های ساخته شده بین سال های 1935 و 1955 نشان می دهد که مترو اهمیت بیشتری نسبت به یک سیستم حمل و نقل صرف دارد ، و به آن توصیف مناسب "قصر مردم" می دهند. هر ایستگاه به عنوان یک پروژه فردی با موضوع و معمار خاص خود به بهره برداری رسید.

از شانس ساکنان مسکو، مترو در طول جنگ جهانی دوم سرپناه زیادی فراهم کرد. مانند لندن، هزاران نفر برای پنهان شدن در بمباران آلمان در ایستگاه ها جمع شدند. ساخت و سازها بدون در نظر گرفتن جنگ ادامه یافت و در واقع 7 ایستگاه جدید در زمان جنگ افتتاح شد.

بعد از مرگ استالین، نگرش نسبت به معماری تغییر کرد و دکوراسیون کاخ ایستگاه ها با سبک کاربردی تری جایگزین شد. این تغییر نگرش امکان ایجاد مترو را با سرعتی خارق العاده فراهم کرد و در اواخر دهه 1970 مترو مسکو شلوغ ترین مترو در جهان بود. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، 9 خط افتتاح شده بود.

زیباترین خط (Koltsevaya خط دایره 5 ، قهوه ای روی نقشه) است که در سالهای 1950-1954 ساخته شده است. طبق یک افسانه، هنگامیکه استالین فنجان قهوه خود را روی نقشه مترو مسکو قرار داده است این دایره ایجاد شده است و از آنجا که هیچکس جرئت مخالفت با او را نداشته است این خط نیز ساخته شده است.

مترو مسکو امروز

مترو مسکو امروز

امروز مترو مسکو نزدیک به 400 کیلومتر طول دارد که دارای 15 خط در 269 ایستگاه است. این شامل یک مونوریل و دو خط دایره ای است که ایستگاه های برون شهری را در فواصل مختلف از مرکز متصل می کند. گسترش با چنان سرعتی در جریان است که رکوردهای مختلف ساخت و ساز شوروی همگی جا به جا شده است. در 10 سال گذشته ، طول مترو تقریباً دو برابر شده و 81 ایستگاه جدید به آن اضافه شده است. در آینده برنامه هایی برای تمدید 7 خط ، ساخت 3 خط جدید و ادغام خدمات زمینی در نظر گرفته شده است. بعد از این ، مترو مسکو 1000 کیلومتر مسافت را پوشش می دهد!

ایستگاه های معروف مترو مسکو

در ادامه زیباترین ایستگاه های متروی مسکو را به شما معرفی می کنیم. این ایستگاه ها تحت محافظت دولت روسیه می باشند و اهمیتی تاریخی فرهنگی دارند.

ایستگاه کومسومولسکایا

ایستگاه کومسومولسکایا

ایستگاه کومسومولسکایا

کومسومولسکایا یکی از قدیمی ترین ایستگاه های مسکو، نمونه ای باشکوه از معماری امپراتوری استالین است. این ایستگاه به عنوان دروازه ای به پایتخت متصور شد و بازدیدکنندگانی را که از ایستگاه های بین شهری نزدیک به مسکو وارد می شدند را پذیرفت. در کنار ستونها و لوسترهای مرمر موزاییک هایی وجود دارد که از تأثیرگذارترین شخصیت های تاریخ روسیه از جمله الکساندر نوسکی ، مینین و پوزارسکی ، میخائیل کوتوزوف و لنین تجلیل می کنند.

ایستگاه نووسلوبودسکایا

ایستگاه نووسلوبودسکایا

ایستگاه نووسلوبودسکایا

در این ایستگاه که به عنوان "گل سنگی" سیستم مترو مسکو شناخته می شود صفحات شیشه ای رنگی منحصر به فردی از ریگا قرار دارد. این صفحات از داخل روشن می شوند و در قوس های صافی قرار می گیرند که روی سکو قرار گرفته اند. آنها طرح های طبیعی هندسی را با نقوش رئالیست سوسیالیستی مانند زندگی روستایی بت پرست و مشاغل نجیب ادغام می کنند. کف از صفحات گرانیت به سبک صفحه شطرنج ساخته شده است و در انتهای سکو یک موزاییک بزرگ وجود دارد که "صلح جهانی" را به تصویر می کشد.

ایستگاه کیوسکایا

ایستگاه کیوسکایا

ایستگاه کیوسکایا

این ایستگاه نیز متعلق به دو خط سیرکل و آبی تیره می باشد. سکوی خط آبی تیره یکی دیگر از بخش های بسیار زیبای موجود در مترو مسکو بوده که شامل آثار هنری بسیاری مانند نقاشی می باشد. جالب است بدانید که نقاشی های موجود در این ایستگاه نشان دهنده ی جنگ های داخلی روسیه، سربازان و زندگی اکراینی ها می باشد، لازم به ذکر است که نام این ایستگاه نیز از شهری در کشور اکراین گرفته شده است. طراحی این ایستگاه بسیار خاص بوده و نشان دهنده معماری سنتی این کشور می باشد. به طور کلی ایستگاه کیوسکایا نشان دهنده روابط دوستانه دو کشور روسیه و اکراین است.

ایستگاه مایاکوفسکایا

ایستگاه مایاکوفسکایا

ایستگاه مایاکوفسکایا

این ایستگاه در سال 1938 افتتاح شد ، به سبک امپراتوری استالینی با برخی از عناصر برجسته Art Deco ساخته شده است. قوس های روکش دار فولاد ضد زنگ روی سکو قرار گرفته اند و کف با طرح هندسی از انواع مختلف سنگ مرمر ساخته شده است. 34 طاقچه سقفی حاوی موزاییک هایی با عنوان "یک روز در زندگی اتحاد جماهیر شوروی" است، این نقاشی از روی یک بیت شعر بر روس سقف این ایستگاه کشیده شده است و علت شهرت این ایستگاه شده است. نام ایستگاه مایاکوفسکایا از روی شاعر این بیت ولادیمیر مایاکفسکی گرفته شده است. این ایستگاه در نمایشگاه جهانی 1939 جایزه بزرگ دریافت کرد.

ایستگاه الکتروزوودسکایا

ایستگاه الکتروزوودسکایا

ایستگاه الکتروزوودسکایا

این ایستگاه که به نام یک نیروگاه برق در نزدیکی خود نامگذاری شده است، در تالار بلیت فروشی خود که با مدال های مایکل فارادی ، میخائیل لومونوسف ، الکساندر پوپوف و دیگران تزئین شده است، دانشمندان پیشگام در مهندسی برق را گرامی می دارد. همچنین در این ایستگاه 318 چراغ دایره ای شکل که تقریباً به صورت یک توهم نوری دیده می شوند، قرار گرفته اند. جالب اینجاست که فسیل ها در گرانیت قرمز گرجی دیوارهای سکو دیده می شوند.

ایستگاه اسلاویانسکی بلوار

ایستگاه اسلاویانسکی بلوار

ایستگاه اسلاویانسکی بلوار

حس و حال مترو پاریس به شکل Slavyansky Bulvar وارد مسکو شده است. درون یک دهلیز شیشه ای منحنی یک سکو با عناصر هنری نوو تزئین شده است - لامپ های منحنی ظریف ، برگهایی که نام ایستگاه را قاب بندی می کنند ، و لاله های کشیده شده در سراسر سقف طاقدار.

ایستگاه نووکوزنتسکایا

ایستگاه نووکوزنتسکایا

ایستگاه نووکوزنتسکایا

این ایستگاه که در اوج جنگ جهانی دوم ساخته شده است ، از شجاعت و قدرت شوروی در زمان جنگ تجلیل می کند. این سبک از یک معبد رومی با نیمکت های مرمر تراشیده و کف مرمر رنگارنگ است. هفت موزائیک سقفی هشت ضلعی با نقوش برجسته تصویری از سربازان ارتش سرخ و قهرمان روسی را به تصویر می‌کشند. ولادیمیر فرولوف ، خالق موزاییک ، آنها را از طریق "جاده زندگی" بر فراز دریاچه یخ زده لادوگا به مسکو فرستاد. وی خود در محاصره لنینگراد درگذشت.

قیمت بلیط مترو مسکو

برخلاف تصور عموم بهای بلیت مترو در تور مسکو بسیار ارزان هست و شما می‌توانید با پرداخت کمترین هزینه که تقریبا کمتر از 1 یورو می‌باشد به این موزه متروی زیبا وارد شوید و یک سفر درون شهری با تور مسکو داشته باشید. هزینه استفاده از مترو مسکو با توجه به کارتی که از آن برای پرداخت استفاده می نمایید، متفاوت بوده و در حدود 27 تا 50 روبل روسیه می باشد.

ساعت کار مترو مسکو

مترو مسکو از ساعت 5 و 30 دقیقه صبح تا ساعت 1 بامداد آماده خدمت رسانی به مسافرین است.

قوانین و نکات استفاده از مترو مسکو

  • افراد با یک بار پرداخت هزینه می توانند هرچند بار که بخواهند، خط عوض کنند.
  • هزینه استفاده از مترو برای کودکان زیر 7 سال رایگان است.
  • زمان های پیک استفاده از مترو مسکو از ساعت 8 صبح تا 10 صبح و از ساعت 6 بعد از ظهر تا 8 شب می باشد.
  • در ساعات پایانی کار مترو، بهتر است واگن نزدیک به راننده را انتخاب کنید.
  • مدت زمان تقریبی انتظار برای رسیدن قطار در حدود 1 تا 2 دقیقه می باشد.
  • بهترین روش مسیر یابی در مترو مسکو استفاده از نقشه و نرم افزار آن می باشد.
  • درون مترو مراقب لوازم ارزشمندتان باشید.

تماشای مسکو، بزرگترین شهر روسیه و هر آنچه که باید از این شهر بدانید

هزینه های سفر به مسکو

چگونه از مسکو به سن پترزبورگ برویم؟

راهنمای بازدید از آرامگاه لنین مسکو

سوالات متداول

چرا مترو مسکو از جاذبه های دیدنی روسیه است؟

ایستگاه های مترو مسکو میزبان مجموعه ای گسترده از هنرهای رئالیستی سوسیالیستی می‌باشند. بعضی از این ایستگاه ها به قدری زیبا هستند که مانند موزه ها یا تالارهای اشرافی به نظر می رسند. از حدود 270 ایستگاه مترو مسکو 44تای آنها در شمار میراث فرهنگی روسیه ثبت شده است.

زیباترین مترو جهان متعلق به کدام شهر است؟

زیباترین مترو جهان متعلق به شهر مسکو می باشد.

شلوغ‌ترین مترو دنیا در کدام شهر قرار دارد؟

مترو پکن با جابه‌جایی نزدیک به 10.5 میلیون مسافر در روز و 3.8 میلیارد مسافر در سال، رکوددار بوده و عنوان شلوغ ترین مترو جهان را به دست آورده‌است.



:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : admin

تا به حال به تماشای آسمان شب کویر نشسته اید و غرق ستارگان و عظمت جهان شده اید؟ کویر مصر واقع در منطقه خور و بیابانک استان اصفهان، از بهترین مقصدهای گردشگری و طبیعت‌گردی برای دوستداران کویر است. درکویر مصر خور علاوه بر وجود جاذبه‌های طبیعی فراوان، امکانات تفریحی بسیاری نیز وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با این جاذبه طبیعی با الفبای سفر همراه باشید.

معرفی کویر مصر

کویر مصر واقع در استان اصفهان یکی از بکرترین و محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای دوستداران طبیعت و کویرنوردی می‌باشد. این منطقه به دلیل قرارگیری در گودال‌ها و دره‌های طبیعی و محاصره شدن توسط رشته کوه‌های فلات مرکزی ایران، یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت ایران بوده و از پرطرفدارترین هدف‌های گردشگری و کویرنوردی قرار گرفته است. قدم زدن روی تپه‌های شنی نرم، دیدن آسمان پرستاره و نفس‌گیر شب و انواع جاذبه‌های طبیعی دیگر کویر انسان را به سمت خود سوق می‌دهد. علاوه بر این جاذبه‌ها، سفر به کویر معمولا کم‌هزینه است و می‌توانید بدون صرف هزینه زیاد از این طبیعت زیبا و بکر در استان اصفهان بهره ببرید.

کویر مصر در استان اصفهان

کویر مصر در استان اصفهان

روستای مصر نیز در جوار کویر قرار دارد و توجه گردشگران به کویر باعث شده زندگی آنان نیز تغییر کند. مردم روستا که قبلا به کشاورزی و دامداری، کاشت زعفران و گندم و پرورش شتر اشتغال داشتند حال به مشاغل مربوط به اسکان و خدمات به مسافران کویر مصر روی آورده اند. روستاي مصر نیز به دليل قرار گرفتن در جنوب کوير بزرگ داراي آب و هواي گرم و خشک است. نام‌های پیشین کویر مصر به ترتیب "چاه دراز"، "کلاته یوسف" و "مزرعه یوسف" بوده است.

داستان نام‌گذاری روستا و کویر مصر

درمورد نام عجیب روستا و کویر مصر شایعات فراوانی وجود دارد. اما نقل شده است که فرد چوپانی به نام یوسف زحمات زیادی برای آبادانی روستا کشیده و چاه‌های زیادی برای مردم حفر کرده است که به دلیل وجود چاه‌های طولانی متعدد به روستا چاه دراز هم می‌گفتند. اما یوسف که زیاد طرفدار این نام نبود از مردم خواست تا به خاطر خدماتی که برای آبادی روستا انجام داده و با توجه به اینکه نام خودش هم یوسف بوده نام روستا را مصر بگذارند. این پیشنهاد یوسف با استقبال اهالی مواجه شده و از آن پس نام روستا و کویر به مصر تغییر پیدا کرده است.

سفر به نصف جهان همراه با الفبای سفر

کلیسای وانک معروف ترین جاذبه اصفهان

10 تا از پرطرفدارترین موزه های اصفهان

باغ پرندگان اصفهان دنیایی سرشار از نقش و نگار

کویر مصر کجاست؟

روستاي مصر یا کویر مصر روستايي كوچك از توابع شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان است. این روستا در دشت کویر ایران و در 45 کیلومتری شرق جندق و در 60 کیلومتری شمال خور واقع شده است. فاصله کویر مصر تا تهران، حدود 640 کیلومتر است که با این مسافت حدود ۹ تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد تا از تهران به کویر برسید. مسیر تهران- کویر از بزرگ‌راه امام رضا شروع شده که باید به‌سمت سمنان و دامغان بروید. از دامغان راهی معلمان و جندق می‌شوید تا در نهایت از طریق جاده‌ای خاکی خود را به روستای مصر برسانید. روستای مصر یا کویر مصر درست در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان قرار دارد. مصر به همراه دو روستای بسیارکوچک دیگر به نام‌های امیرآباد و فرحزاد در یک خط شمالی - جنوبی به طول حدود 6 کیلومتر واقع شده‌اند. روستای مصر با جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبای خود بین گردشگران بسیار محبوب و پرطرفدار است.

کویر مصر از توابع شهرستان خور و بیابانک

کویر مصر از توابع شهرستان خور و بیابانک

بهترین زمان سفر به کویر مصر

رفتن به کویر مصر در ماه‌های گرم سال اصلا توصیه نمی‌شود. در تابستان‌ها کویر تقریبا غیرقابل تحمل است. هوا بسیار گرم و خشک می‌شود و انواع حیوانات بیابانی مانند انواع عقرب‌ها و مارها در شن‌های کویر به پرسه زدن مشغول می‌شوند. اما در پاییز و زمستان در کویر مصر هوا بسیار معتدل، خوشایند و مطبوع می‌شود. همینطور نبود مارها و عقرب‌ها نیز باعث می‌شود با امنیت و آرامش بیشتری در شن‌های کویر گام بردارید. به طور کلی بهترین بازه سفر به کویر مصر از اواسط آبان‌ ماه تا اواسط اردیبهشت می‌باشد.

لوازم مورد نیاز برای سفر به کویر مصر

در کویر مصر امکانات رفاهی نسبتا خوبی وجود دارد اما برای ثبت تجربه‌ای حرفه‌ای و به یاد ماندنی قبل از سفر از به همراه داشتن وسایل زیر مطمئن شوید.

  • عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب و کلاه
  • لوازم ضروری و داروهای شخصی
  • کفش مناسب پیاده‌روی
  • یک دست لباس اضافه
  • کیسه خواب یا پتو
  • کیسه‌ زباله
  • کارت شناسایی
  • قطب‌نما یا جی‌پی‌اس
  • موبایل، شارژر موبایل و پاور بانک
  • خوراکی‌های مقوی
  • زیرانداز یا حصیر
  • چراغ‌قوه یا هد لمپ

لوازم سفر به کویر مصر
لوازم سفر به کویر مصر

اقامتگاه ها و استراحتگاه‌های کویر مصر

دیدن کویر در شب در برنامه سفر تقریبا تمام گردشگران منطقه کویر مصر قرار دارد و برای این منظور نیاز است تا شب را در کویر بمانند. اقامتگاه‌های متعدد و فراوانی در روستای مصر وجود دارد که آماده خدمت‌رسانی به شماست. اگر بخواهید فضای سنتی روستا را تجربه کنید و همچنین سفری اقتصادی داشته باشید، اقامتگاه‌های بومگردی متعددی که در روستا وجود دارد را از دست ندهید. در ادامه تعدادی از اقامتگاه‌های بومگردی که خدمات خوبی به گردشگران ارائه می‌دهند را برای شما لیست کرده‌ایم:

  • اقامتگاه سنتی کاریز
  • اقامتگاه افضل
  • اقامتگاه شن زار
  • اقامتگاه بوم گردی حشمت (براتی ۲)
  • اقامتگاه بوم گردی خاطره
  • اقامتگاه بوم گردی رهاب
  • اقامتگاه بوم گردی کاروان
  • اقامتگاه بوم گردی بیراهه
  • کلاته مصر

کویر مصر در شب

کویر مصر در شب

اگر هم قصد اقامت در هتلی مدرن را دارید ما هتل‌های لوکس اصفهان و هتل‌هال خور را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این هتل‌ها با رتبه بندی‌ه‌های متفاوت قطعا انتظار شما را برآورده می‌کنند.

همچنین درصورتی که بخواهید می‌توانید در کویر چادر زده و شب را در آنجا سپری کنید. فقط به یاد داشته باشید که حتما تمام درها و درزهای چادر خود را ببندید تا حیوانات خطرناک کویر وارد چادر شما نشوند. همچنین لباس گرم قطعا همراه داشته باشید زیرا که شب‌های کویر معمولا بسیار سرد هستند.

امکانات و تفریحات کویر مصر

در کویر مصر امکانات تفریحی فراوانی وجود دارد که شما علاوه بر گشت و گذار در کویر می‌توانید از آن‌ها بهره برده و کمی هیجان به سفر خود اضافه کنید از جمله تفریحات موجود در کویر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شن‌سواری یا سندبوردینگ در کویر مصر

برای این ورزش مهیج تنها چیزی که نیاز دارید یک تخته یا بورد است. سپس خود را روی تپه‌های شنی رها کرده و اوج هیجان را در کویر مصر تجربه کنید.

شتر سواری در کویر مصر

از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه گردشگران در کویر مصر شترسواری می‌باشد. در مکان‌های خاصی از کویر شما می‌توانید در ازای پرداخت هزینه‌ای به شترسواری پرداخته و از بلندی محیط کویر را تماشا کنید.

سواری با موتور چهار چرخ

در کویر مصر امکان رانندگی با موتورهای چهار چرخ مخصوص کویر برای گردشگران فراهم است. این تجربه قطعا آدرنالین خون شما را تا حد زیادی بالا خواهد برد و از امتحان کردن آن پشیمان نخواهید شد. شما برای ده دقیقه موتور سواری باید مبلغی در حدود 20 هزار تومان بپردازید.

سافاری در کویر مصر

سافاری در کویر مصر

سافاری در کویر مصر

سواری با خودروهای آفرود و انجام دادن حرکات نمایشی در کویر نیز تجربه‌ای به یاد ماندنی برای شما به ارمغان خواهد آورد. سافاری در طبیعت بکر مصر بدون شک تجربه‌ای پرهیجان خواهد بود.

عکاسی در کویر مصر

شما می‌توانید در کویر عکس‌های فوق‌العاده‌ای ثبت کنید. پس حتما یادتان باشد دوربین عکاسی با خود به همراه ببرید و لحظات زیبایتان را ثبت کنید.

کویر زیبای مصر

کویر زیبای مصر

تماشای ستارگان در آسمان شب

اگر عکس‌های آسمان شب کویر را دیده باشید برای از نزدیک تجربه کردن این صحنه نفس‌گیر ذره‌ای تردید نخواهید کرد. آسمان کویر از آنجا که فاقد هرگونه آلودگی نوری می‌باشد بسیار پرستاره و زیباست. معمولا هرساله در کویر برنامه‌های رصد زیادی نیز برگزار می‌شود. پس اگر به تماشای ستارگان و سیارات علاقه‌مندید آسمان کویر را از دست ندهید.

خطرات کویر مصر

کویر مصر مانند دیگر مناطق بکر و طبیعی زیستگاه گونه‌های حیوانی متفاوتی از قبیل انواع پستانداران، خزندگان، پرندگان و غیره می‌باشد. مثال‌هایی از این حیوانات عبارتند از شترها، گربه، روباه شنی، پرندگانی چون شاهین، مار، عقربريال رطیل و دیگر گونه‌های جانوری. برای این که از خطر این حیوانات در امان باشید بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  1. اگر قصد کمپ کردن در کویر را دارید از بسته بودن در و دیگر منافذ چادر مسافرتی خود حتما اطمینان حاصل کنید.
  2. در فصول گرم هرگز به کویر سفر نکنید.
  3. از افراد باتجربه برای کویرنوردی خود استفاده کنید.

جاذبه‌های کویر مصر و اطراف

چال سلکنون
تخت عروس

دریاچه نمک کویر مصر

دریاچه نمک کویر مصر یکی از زیباترین و بزرگترین دریاچه‌های فصلی نمک در کشورمان است که به دلیل شرایط سخت آب و هوایی، هیچ گیاه و جانوری در آن زندگی نمی‌کند. اما چیز دیگری گردشگران را به تمشای آن به کویر مصر می‌کشاند و آن پلی‌گون‌های پنج ضلعی نمک هستند که به شکلی جادویی و شگفت انگیز در دریاچه قرار دارند. این پلی‌گون‌ها در تابستان‌ها به رنگ سفید و در زمستان‌ها به رنگ کاملا سیاه درمی‌آیند.

قلعه و بافت قدیمی بیاضیه

بیاضیه روستایی در نزدیکی مصر می‌باشد که به وجود نخلستان‌های انبوه و قلعه و بناهای تاریخی آن معروف شده است. این روستا بافتی سنتی داشته و در 50 کیلومتری شهرستان خور قرار دارد. گفته می‌شود قدمت بعضی از بناهای تاریخی این روستا به بیشتر از هزار سال پیش و دوره ساسانیان بازمی‌گردد.

روستای گرمه کویر مصر

روستای گرمه یکی دیگر از روستاهای اطراف روستای مصر می‌باشد که مردم آن به اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین زبان ایرانیان یعنی زبان پهلوی صحبت می‌کنند. در این روستا اقامتگاه آتشونی وجود دارد که در میان گردشگران بسیار محبوب است و مسافران می‌توانند علاوه بر تجربه زندگی در خانه‌ای سنتی، از تفریحاتی چون شترسواری در کویر مصر، برپا کردن آتش و چادر و موسیقی سنتی نیز لذت ببرند.

تپه‌های شنی در روستاهای امیرآباد و فرحزاد

در روستاهای امیرآباد و فرحزاد که در فاصله نزدیکی از مصر قرار دارند، تپه‌های شنی بسیار زیبا و نخلستان‌های انبوهی قرار دارند که تماشای آن‌ها بسیار لذت‌بخش است. همچنین در جوار چشمه اي كه حدود 6 كيلومتر با خاور مصر فاصله دارد، پوششي متراكم از ني‌هايي به طول 4 متر قرار دارند که از جاذبه‌های منطقه به شمار می‌روند. وجود چاه آب عمیق، سرسبزی منطقه بیابانی و درختان گز از دیگر جاذبه‌های مناطق اطراف به شمار می‌روند.

 

سوالات متداول

کویر مصر کجاست؟

روستاي مصر یا کویر مصر روستايي كوچك از توابع شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان است. این روستا در دشت کویر ایران و در 45 کیلومتری شرق جندق و در 60 کیلومتری شمال خور واقع شده است.

فاصله تهران تا کویر مصر چقدر است؟

فاصله کویر مصر تا تهران، حدود 640 کیلومتر است که با این مسافت حدود ۹ تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد تا از تهران به کویر برسید.

چه امکاناتی در کویر مصر وجود دارد؟

در کویر مصر امکانات تفریحی و رفاهی فراوانی از جمله سوپر مارکت، رستوران، سرویس بهداشتی، اقامتگاه‌های بومگردی وجود دارد. همچنین تفریحاتی چون شن سواری، شتر سواری، سافاری و موتور سواری نیز در این کویر انجام می‌شود.

آیا در کویر مصر امکان چادر زدن وجود دارد؟

بله، اما باید به شدت مراقب حیوانات موجود در کویر باشید و حتما تمامی درزهای چادر خود را ببندید.

آیا در کویر مصر اقامتگاه وجود دارد؟

در کویر مصر اقامتگاه‌های متعدد و فراوانی وجود دارد که می‌توانید شب را در محیط امن، سنتی و دل‌نشین آن‌ها سپری کنید.

چرا به این کویر، کویر مصر می‌گویند؟

نقل شده است که فرد چوپانی به نام یوسف زحمات زیادی برای آبادانی روستا کشیده و چاه‌های زیادی برای مردم حفر کرده است که به دلیل وجود چاه‌های طولانی متعدد به روستا چاه دراز هم می‌گفتند. اما یوسف که زیاد طرفدار این نام نبود از مردم خواست تا به خاطر خدماتی که برای آبادی روستا انجام داده و با توجه به اینکه نام خودش هم یوسف بوده نام روستا را مصر بگذارند. این پیشنهاد یوسف با استقبال اهالی مواجه شده و از آن پس نام روستا و کویر به مصر تغییر پیدا کرده است.

.

.

 



:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : admin

جزیره هرمز یکی از زیباترین جزایر خلیج فارس می‌باشد که علاوه بر خاک سرخش که به آن معروف شده است، از شن‌ها و خاک‌های طلایی، نقره‌ای و سفید پوشیده شده است. عجایب جزیره هرمز کم نیست. این جزیره جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

آشنایی با جزیره هرمز

جزیره هرمزه، جزیره‌ای در 42 کیلومتری خلیج فارس است. شکل این جزیره از روی نقشه، شبیه یک مخروط ناتمام است. فقط یکی از روستاهای هرمز دارای سکنه است و کسی در باقی قسمت‌های آن زندگی نمی‌کند. طبق آخرین آمار ایران، در جزیره هرمز حدود 7000 نفر زندگی می‌کنند. مردم این جزیره غالبا با زبان فارسی و تعداد کمی ‌به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. مردم محلی برای خرید و فروش و مبادلات خود از پول ایران استفاده می‌کنند. جزیره هرمز به خاطر خاک سرخش مشهور است و رسوبات زمین‌شناختی و مواد معدنی خاک هرمز، این جزیره را به بهشت زمین‌شناسان تبدیل کرده است. بلندترین نقطه جزیره هرمز 186 متر از سطح دریا فاصله دارد.

جزیره زیبای هرمز

جزیره زیبای هرمز

جزیره هرمز کجاست

جزیره هرمز حدودا 8 کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد و از نظر موقعیت استراتژیک به عنوان کلید خلیج‌فارس شناخته شده است زیرا که بسیار به تنگه هرمز نزدیک است. اتفاقا همین ویژگی این جزیره باعث شد تا پرتغالی‌ها در قرن هشتم میلادی فکر تصاحب این جزیره به سرشان بزند.

برای سفر به جزیره هرمز شما دو راه دارید. راه اول این است که به بندرعباس رفته و از آنجا از طریق اسکله حقانی بندرعباس به جزیره هرمز بروید. این مسیر بسته به شرایط دریا حدود 40 دقیقه یا بیشتر طول می‌کشد. راه بعدی رفتن به هرمز از طریق جزیره قشم است. شما می‌توانید به اسکله شهید ذاکری در قشم رفته و از آنجا با قایق موتوری در کمتر از نیم ساعت خود را به جزیره زیبای هرمز برسانید.

سفری به جزیره کیش مروارید خلیج فارس

داستان کشتی یونانی در جزیره کیش

تاریخچه جزیره هرمز

جزیره هرمز تا قرن 14 میلادی لارون نام داشت و هرمز فقط نام یک شهر تجاری مهم در کنار رودخانه میناب بود. پس از حمله مغول‌ها به شهر هرمز، امیر هرمز به همراه تعدادی از مردم شهر به جزیره کیش و سپس به لارون فرار کرد. مردم شهر هرمز برای یادبود و گرامیداشت شهرشان اسم جیزه لارون را هرمز گذاشتند. موقعیت استراتژیک این منطقه باعث شد هرمز به منطقه بازرگانی مهمی بدل شود و پذیرای مهاجران زیادی از هند و آفریقا شود. سپس حدود قرن 16 میلادی هرمز به اشغال پرتغالی‌ها درآمد و آن‌ها قلعه‌ها و دژهای محکمی در جزیره ساختند به طوریکه تا مدت‌ها ایرانی‌ها نتوانستند شکستشان دهند.

جزیره هرمز

جزیره هرمز

سرانجام پرتغالی‌ها در اوایل قرن ۱۷ میلادی توسط شاه‌عباس صفوی بیرون رانده شدند و شاه‌عباس مرکز تجارت را به بندر گمبرون منتقل کرد که پس ازآن نام بندرعباس را از این پادشاه به ارث برد. وقتی بندرعباس توسط شاه عباس مرکز تجارت شد، اقتصاد و تجارت در جزیره هرمز روز به روز افول کرد.

بهترین زمان سفر به هرمز

هرمز دارای آب و هوایی معتدل در زمستان و آب و هوایی گرم و شرجی در تابستان است لذا نیمه دوم سال به خصوص فصل زمستان بهترین زمان بازدید از هرمز است. از اواسط پاییز تا اواخر زمستان آب و هوای هرمز بسیار معتدل و مطبوع می‌شود و زمان خوبی برای سفر به این جزیره زیباست.

به خاطر داشته باشید در سفر به هرمز مخصوصا درفصل‌های گرم‌تر سال حتما لباس‌های خنک زیاد به همراهتان داشته باشید زیرا که پیاده روی‌های طولانی در این جزیره برای دیدن مناظر طبیعی، نیاز شما را به تعویض لباس افزایش می‌دهد.

سفر به قشم جزیره افسانه ای

تنگه چاهکوه قشم؛ هر آنچه که باید قبل از سفر بدانید

جاهای دیدنی جزیره هرمز

جزیره هرمز جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد که باید در برنامه سفر خود به این جزیره حتما از آن‌ها دیدن کنید. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی هرمز را برایتان به اختصار معرفی می‌کنیم.

قلعه‌ی پرتغالی‌ها

قلعه پرتغالی‌ها در زمان استعمار جزیره هرمز توسط پرتغالی‌ها ساخته شد و یکی از بزرگترین قلعه‌های استعماری ایران است. این قلعه دارای دیوار سنگی مستحکم، برج‌خای نگهبانی، چندین توپ جنگی و آب انباری بسیار هوشمندانه است.

قلعه پرتغالی ها در هرمز

قلعه پرتغالی ها در هرمز

غار الهه نمک فیروزه‌‌ای

یکی از زیباترین مناطق گردشگری هرمز غار الهه نمکی است. بر بدنه این غار طرح‌های بسیار زیبایی در اثر رسوب مواد معدنی مختلف پدید آمده است. این بدنه که از نمک‌های رنگی متعددی تشکیل شده است دارای زیبایی منحصربه‌فردی می‌باشد. این غار غار مراقبه یا سکوت هم نامیده می‌شود و به عقیده بومیان انرژی مثبت زیادی در آن جریان دارد.

غارهای دریایی

از دیگر نقاط دیدنی جزیره غارهایی هستند که در حنوب و جنوب غربی جزیره قرار دارند. در طی سالیان فرسایش به وسیله امواج دریا مناظر فوق العاده‌ای خلق شده است. شما می‌توانید در این مکان‌های زیبا به عکاسی پرداخته و از صدای امواج لذت ببرید.

غارهای دریایی هرمز

غارهای دریایی هرمز

فرش خاکی قرمز

با استفاده از خاک‌های رنگی جزیره هرمز، هنرمندان این جزیره به خلق طرح‌های زیبایی بر روی شن‌های سواحل اقدام می‌کنند. هرچند که این کار از نظر زیست محیطی درست نیست اما طرفداران زیادی داشته و شما می‌توانید این فرش‌های رنگی را در جای جای این جزیره ببینید.

فرش خاکی قرمز هرمز

فرش خاکی قرمز هرمز

جنگل حرا

جنگل‌های حرا یکی از شگفت‌انگیزترین مناطقی هستند که در سفر خود به هرمز می‌توانید از آن دیدن کنید. درختان حرا با مکانیسم‌های مختلف ازجمله اسمز معکوس و دفع نمک از طریق غدد موجود در برگ‌هایشان، برای زندگی در آب شور سازگار شده‌اند. وجود این درختان اکوسیستم پیچیده‌ای از انواع جانوران پدید می‌آورد که حس طراوت و زندگی را به وجود هر بازدیدکننده‌ای تزریق می‌کند.

جنگل‌های حرا در هرمز

جنگل‌های حرا در هرمز

ساحل کمپ

این ساحل یکی از زیباترین و آرامش‌بخش ترین سواحل هرمز می‌باشد که گردشگران زیادی در آن چادر برپا کرده و استراحت می‌کنند، به همین دلیل است که این ساحل به ساحل کمپ معروف شده است.

ساحل سنگ مرغان

یکی از زیباترین سواحل هرمز ساحل سنگ مرغان است که فرش خاکی زیبا و بزرگی نیز در آن قرار دارد. این ساحل دارای شن‌هایی با رنگ‌های متنوع است و منظره‌ای زیبا رقم زده است.

ساحل سرخ

تپه‌های اطراف ساحل سرخ از خاک قرمز رنگی تشکیل شده اند و منطره‌ای شگفت انگیز بوجود آورده اند. مواد معدنی موجود در خاک این ساحل، رنگ‌های زیبای زرد، سرخ و سفید دارند. همچنین آب این ساحل نیز آبی نیست زیرا که توسط سنگ‌ها که در بستر ساحل قرار دارند قرمز جلوه می‌کند.

ساحل سرخ در جزیره هرمز

ساحل سرخ در جزیره هرمز

دره‌ی رنگین کمان

دره رنگین‌کمان یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی جزیره هرمز است که در جنوب غربی جزیره قرار دارد. این دره از کوه‌ها و خاک‌هایی به رنگ‌های مختلف زرد، سفید، قرمز و… تشکیل شده است که تجمع آن‌ها کنار یکدیگر صحنه‌هایی فوق العاده و تماشایی پدید آورده است و دلیل این نام این دره هم همین است. علت متفاوت بودن رنگ این خاک‌ها رسوبات معدنی متفاوتی ست که در آن‌ها وجود دارد. با قدم گذاشتن به این دره و بازدید از آن یکی از شگفت‌انگیزترین مناظر عمرتان را خواهید دید.

دره‌ی مجسمه‌ها

دره مجسمه‌ها نیز یکی دیگر از شگفتی‌های جزیره هرمز است. سنگ‌ها و صخره‌ها در این دره در اثر فرسایش بوسیله باد و آب به شکل حیوانات و اشیا مختلف درآمده و سوژه‌های زیبا و جالبی برای عکاسی رقم زده اند. بعضی ازین سنگ‌ها آنقدر شکل دقیق و شگفت‌انگیزی دارند که ممکن است فکر کنید بوسیله یک مجسمه‌ساز به این صورت تراشیده شده اند.

موزه دکتر احمد نادعلیان

اگر پیوند عمیقی با طبیعت حس می‌کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما به موزه دکتر احمد نادعلیان، هنرمند محیطی شناخته شده ایرانی، سر بزنید و از آثار الهام‌بخش این استاد بزرگ لذت ببرید. موزه دکتر احمد نادعلیان در سال 1388 با نام هنرمندسرا راه اندازی شد سپس در سال 1391 ورودی این موزه با همکاری هنرمندان بسیاری با چیدمان و ساختار جدیدی طراحی شد. شما در این موزه می‌توانید از آثار دکتر نادعلیان در گوشه و کنار دنیا دیدن کنید. همچنین در این موزه نقاشی با خاک هرمز به بومیان جزیره آموزش داده می‌شود. 

موزه دکتر احمد نادعلیان

موزه دکتر احمد نادعلیان

تفریحات جزیره هرمز

تفریحات متفاوتی در جزیره زیبای هرمز می‌توانید انجام دهید و از مدت اقامت خود در جزیره لذت ببرید. نمونه‌ای از انواع سرگرمی‌هایی که می‌توانید در جزیره انجام دهید در ادامه آمده است:

  • کرایه موتور سه چرخ: می‌توانید این موتورهای سه پا را با قیمت مناسبی کرایه کرده و در جزیره دور بزنید.
  • دوچرخه سواری: از دل‌نشین‌ترین تفریحات در هرمز دوچرخه‌سواری روی راه‌های رنگی همراه با موسیقی دریا می‌باشد.
  • شنا و غواصی: اسکله‌های امنی در هرمز جهت شنا و غواسی وجود دارد. همچنین کلاس‌های غواصی برای آموزش افراد مبتدی نیز برگزار می‌شود.
  • جت اسکی: می‌توانید جت اسکی کرایه کرده و از هیجان سرعت آن لذت ببرید.
  • تماشای پرندگان و دلفین‌ها: شما می‌توانید در ازای پرداخت مبلغی با قایق موتوری به دریا رفته و در آنجا به تماشای دلفین‎‌هی زیبا  پرندگان بپردازید.
  • قایق سواری و ساحل نوردی: در جزیره هرمز شما می‌توانید با قایق موتوری دورتادور جزیره را بگردید.

موتورهای سه پا در جزیره هرمز

موتورهای سه پا در جزیره هرمز

بازار جزیره هرمز

بازار جزیره هرمز در جوار ساحل خلیج فارس و در نزدیکی قلعه پرتغالی‌ها قرار دارد. فروشندگان در بازار جزیره معمولا بانوان بومی جزیره هستند که صنایع دستی و سوغات منطقه و استان هرمزگان را با بهترین کیفیت عرضه می کنند. معمولا سوغات هرمز ترکیبی از صدف های دریایی هستند که با کاربری گردنبند، دستبند، کلاه، کفش در کنار صنایع سوزن دوزی و شیشه‌هایی حاوی خاک قرمز رنگ هرمز به علاقه مندان فروخته می شوند.

زنان محلی در بازار هرمز

زنان محلی در بازار هرمز

اقامت در جزیره هرمز

جزیره هرمز، جزیره‌ای کوچک است که بیشتر گردشگران و بازدیدکنندگان معمولا از آن به صورت یک روزه بازدید می‌کنند و جهت اقامت به جزیره قشم بازمی‌گردند. یکی از علل تشدیدکننده این مسئله، نبود اماکن اقامتی کافی در جزیره هرمز می‌باشد. تقریبا مکانی برای رزرو قبلی در هرمز وجود ندارد و شما باید به شکل سنتی از گزینه‌هایی که به شما پیشنهاد می‌شود دیدن کنید.

به هرحال اگر قصد اقامت در جزیره هرمز را دارید می‌توانید خانه‌های محلی موجود در جزیره و اقامتگاه‌های بومگردی هرمز را برای سپری کردن اوقاتتان انتخاب کنید. همچنین در تمامی مناطق جزیره هرمز امکان کمپ و چادر زدن وجود دارد پس می‌توانید شب را در چادر خود بمانید.

در نظر داشته باشید که جزیره هرمز فاصله بسیار کمی با قشم دارد، پس اگر می‌خواهید شب را با خیال راحت سپری کرده و نگران اقامت خود نباشید بهتر است به قشم بازگشته و در اقامتگاه‌های فراوان آن جزیره ساکن شوید.

غذاهای محلی جزیره هرمز

در جزیره هرمز تقریبا رستورانی وجود ندارد و مردم محلی در خانه‌های خود از شما پذیرایی می‌کنند. هرمز غذاهای محلی بسیار خوشمزه‌ای دارد که به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما آن‌ها را امتحان کنید. از جمله غذاهای محلی معروف جزیره می‌توان به ماهی سنگسر شکم‌پر، گبولی گوشت، کلمبا، زیبون، هواری، عنکاس و سوراغ که در پخت آن از خاک خوراکی جزیره نیز استفاده می‌شود، اشاره کرد.

سفر به بندر بی نظیر چابهار

خلیج گواتر، بندری زیبا در انتهای ایران

سوالات متداول

جزیره هرمز کجاست؟

جزیره هرمز حدودا 8 کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد و از نظر موقعیت استراتژیک به عنوان کلید خلیج‌فارس شناخته شده است زیرا که بسیار به تنگه هرمز نزدیک است.

غذاهای محلی جزیره هرمز چیست؟

از جمله غذاهای محلی معروف جزیره می‌توان به ماهی سنگسر شکم‌پر، گبولی گوشت، کلمبا، زیبون، هواری، عنکاس و سوراغ که در پخت آن از خاک خوراکی جزیره نیز استفاده می‌شود، اشاره کرد.

مکان های دیدنی جزیره هرمز کدام است؟

جزیره هرمز مکان‌های دیدنی بسیاری دارد. از جمله این جاذبه‌های گردشگری می‌توان به دره رنگین کمان، عار الهه نمکی، دره مجسمه ها، قلعه پرتغالی‌ها، ساحل سرخ، موزه دکتر احمد نادعلیان و جنگل حرا اشاره کرد.

بهترین فصل سفر به هرمز کدام است؟

از اواسط پاییز تا اواخر زمستان آب و هوای هرمز بسیار معتدل و مطبوع می‌شود و زمان خوبی برای سفر به این جزیره زیباست.



:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : admin

دریاچه چیتگر(دریاچه شهدای خلیج فارس) یکی از متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های پایتخت است که به ساحلی آرام برای پایتخت نشینان بدل شده است. مجموعه چیتگر علاوه بر دریاچه دارای امکانات تفریحی بسیاری می‌باشد و مراکز خرید و رستوران‌های زیادی نیز در این مجموعه قرار دارد. در ادامه به معرفی این جاذبه پایتخت می‌پردازیم.

حال که قرار است گردشی به دریاچه چیتگر داشته باشیم بهتر نیست سری به بازار ایران مال نزنیم؟

معرفی دریاچه چیتگر

دریاچه چیتگر با مساحتی در حدود 130 هکتار بزرگترین دریاچه مصنوعی ایران به شمار می‌رود. این دریاچه با هدف ارتقای روحیه نشاط و سرگرمی شهروندان تهرانی در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ افتتاح شد و با گذشت زمان به یکی از جاذبه‌های تفریحی و تجاری شهر تهران بدل شد. دریاچه چیتگر محلی مناسب برای پیاده‌روی و شبگردی، پینک نیک، قرارهای دوستانه، دوچرخه سواری و انواع تفریحات سرگرم‌کننده به شمار می‌رود.

دریاچه چیتگر

دریاچه چیتگر

در مجاورت دریاچه چیتگر مجموعه تفریحی بام لند با مساحتی در حدود 120 هکتار قرار دارد. امکانات متنوع از جمله تفریحات مختلف، فروشگاه‌های گوناگون و همچنین رستوران‌های زیاد مجموعه بام‌لند باعث شده مکمل خوبی برای دریاچه زیبای چیتگر باشد.آب و هوای اطراف دریاچه با باد خنکی که از سمت دریاچه می‌وزد مطبوع شده و حس حضور در شهرهای ساحلی به شما می‌دهد. جالب است بدانید دریاچه چیتگر از سوی کارشناسان بین المللی و با ارزیابی آنان جزو یکی از ده پروژه برتر جهان در سال 2015 لقب گرفت.

اگر به دنبال مکانی دنج و خلوت برای قدم زدن و تفکر هستید یا در جستجوی تفریحات هیجان انگیز به دنبال مکانی برای تخلیه انرژی هستید مجموعه چیتگر بهترین گزینه برای شماست. در هیاهوی زندگی شهری و طولانی بودن مسیر تهران به شمال به راحتی می‌توانید با رفتن به دریاچه از تفریحات و طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

دریاچه چیتگر کجاست؟

دریاچه چیتگر در شمال غرب تهران و در محدوده شهرداری منطقه ۲۲ قرار داشته که از شمال و شرق به محور چهار باغ، بزرگراه همت و آزادگان، از جنوب و جنوب غرب به پارک جنگلی چیتگر و از غرب به بافت مسکونی منطقه ۲۲ شهرداری تهران محدود می‌شود.

امکانات و تفریحات دریاچه چیتگر

در محوطه 120 هکتاری اطراف دریاچه چیتگر تفریحات و امکانات فراوانی جهت رفاه بازدیدکنندگان قرار داده شده است که شامل شهر بازی، رستوران ها و کافه های متعدد، مرکز خرید لوکس و غیره می باشد. در ادامه فعالیت ها و تفریحات ممکن در محوطه دریاچه چیتگر را به شما معرفی می‌کنیم.

قایق سواری در اسکله غربی و شرقی

در دریاچه چیتگر انواع قایق‌های پدالی و موتوری وجود دارد که می‌توانید بوسیله آن‌ها در دریاچه گشت و گذار کنید. قایق‌های اسکله غربی و شرقی تفاوتی ندارند و هزینه قایق‌سواری در هردومورد نیز یکسان است. پس بسته به این که از کدام طرف وارد مجموعه شدید یکی از این اسکله‌ها را برای قایق سواری انتخاب کنید.

قایق سواری در دریاچه چیتگر

قایق سواری در دریاچه چیتگر

هزینه های قایق سواری در چیتگر

  • قایق پدالی دو نفره به ازای نیم ساعت: 30 هزار تومان
  • قایق پدالی سه نفره به ازای نیم ساعت: 40 هزار تومان
  • قایق پدالی چهار نفره به ازای نیم ساعت: 50 هزار تومان
  • قایق موتوری (یک تا پنج نفر): 90 هزار تومان
  • کاتامارا یا قایق اتوبوسی برای یک دور در دریاچه: 15 هزار تومان
  • قایق های شارژی به ازای نیم ساعت: 50 هزار تومان

توجه: قایق سواری برای خانم‌های باردار، افراد زیر 14 سال تنها و افراد بالای 90 کیلوگرم ممنوع است. همچنین نباید در حین قایق سواری، خوراکی و نوشیدنی میل کنید. 

ماهیگیری در دریاچه چیتگر

در اسکله بام‌لند خدمات و امکاناتی وجود دارد که شهروندان و مسافران می‌توانند در آنجا به ماهیگیری پرداخته و از این تفریح آرامش‌بخش و باظرافت لذت ببرند.

  • هزینه ماهیگیری بدون امکانات مجموعه: ۵۰ هزار تومان
  • هزینه یک روز کامل ماهیگیری ویژه اعضا: ۴۰ هزار تومان

دوچرخه سواری

در مجموعه چیتگر مسیری جهت دوچرخه سواری به طول 6 کیلومتر وجود دارد. برای کرایه دوچرخه در بخش های شرقی و غربی دریاچه مراکزی وجود دارند که به گردشگران دوچرخه کرایه می‌دهند. نکته قابل توجه این است که در صورت تاخیر در تحویل دوچرخه هزینه‌ای معادل یک ساعت اضافه برای شما درنظر گرفته می‌شود. پس سعی کنید دوچرخه‌تان را به موقع تحویل دهید.

مسیر دوچرخه سواری در کنار دریاچه چیتگر

مسیر دوچرخه سواری در کنار دریاچه چیتگر

  • هزینه اجاره دوچرخه در چیتگر: بسته به مدل دوچرخه بین ساعتی 20 تا 50 هزار تومان متغیر است.
  • کاری پیست دوچرخه سواری: از ساعت ۱۵ تا ۲۴

راید اسکیت هوایی

راید اسکیت یک وسیله بازی U شکل می باشد که در آن افراد دور تا دور یک کابین دایره ای شکل می نشینند و در مسیری U شکل تاب خورده و هیجان زیادی را تجربه می‌کنند. ظرفیت این دستگاه‌ به‌صورت دو کابین هشت نفره است.

راید اسکیت هوایی

راید اسکیت هوایی

  • هزینه اسکیت هوایی (یو اسکیت): ۱۸ هزار تومان
  • توجه: استفاده از این وسیله برای افراد زیر 90 کیلوگرم با محدوده قدی 120 - 200 سانتی متر و بالای 7 سال مجاز می‌باشد.

سرسره سقوط آزاد

سرسره سقوط آزاد در مجموعه چیتگر جزو جالب‌ترین و هیجان‌انگیزترین تفریحات موجود در دریاچه چیتگر می‌باشد. این سرسره که حدود 24 متر ارتفاع و 80 متر طول دارد، بسیار سریع است و در شما هیجان غیرقابل وصفی پدید می‌آورد. از آنجا که بدنه آن‌ها تمام استیل است، نیازی به وجود آب ندارند و بلندترین سرسره بدون نیاز به چرخش آب در ایران هستند و بازدیدکنندگان با پوشیدن مت مخصوص (حصیر مخصوص) می‌توانند از آن استفاده کنند. 

  • هزینه سرسره سقوط آزاد: 10 هزار تومان
  • هزینه سرسره موج خروشان: 7 هزار تومان
  • توجه: استفاده از این وسیله برای افراد زیر 120 کیلوگرم با محدوده قدی 120 - 200 سانتی متر و بالای 8 سال مجاز می‌باشد.

وی آر لند

وی آر لند از مهیج‌ترین و جدیدترین بازی‌های مجموعه چیتگر می‌باشد. در فیلم‌ها و بازی‌های وی آر لند شما باید از عینک‌های مخصوص استفاده کنید. با این عینک‌های واقعیت مجازی می توانید به صورت کاملا مجازی و غیر واقعی قایق سواری کنید، از تپه ها بالا رفته و برف بازی کنید، یا حتی می توانید بازی هایی مانند ماژول میز و کارتینگ را نیز امتحان کنید.

  • هزینه سینما وی آر: 20,000 تومان
  • هزینه بازی‌های وی آر: از 15,000 تومان الی 18,000 تومان
  • استفاده از این وسیله برای افراد زیر 100 کیلوگرم و بالای 7 سال مجاز می‌باشد.
  • استفاده از این بازی‌ها برای خانم‌های باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی و افراد بیمار ممنوع است.
  • استفاده از بازی‌های وی‌آرلند برای افرادی با ناراحتی‌های دیسک کمر، ستون فقرات، گردن درد و با ترس از ارتفاع مجاز نیست.
  • افرادی که تحت تاثیر داروهای شیمیایی و خواب‌آور هستند، مجاز به استفاده از بازی‌های وی‌آرلند نیستند.

تشک پرش آزاد

اگر به دنبال تخلیه انرژی خود هستید سکوی پرش آزاد بام‌لند در چیتگر را از دست ندهید.

  • هزینه بازی تشک پرش آزاد: 25 هزار تومان به ازای دو پرش

تشک پرش آزاد در بام‌لند

تشک پرش آزاد در بام‌لند

سافاری وحشت

در سافاری وحشت چیتگر گردشی نفس‌گیر و ترسناک را با پای پیادهتجربه کنید. در طول مسیر هفت دقیقه‌ای خود با انواع نمادهای وحشت و جلوه‌های ترسناک روبه‌رو خواهید شد. پس اگر از دوستداران ترس و هیجان هستید در سافاری وحشت به خواسته خود خواهید رسید.

  • هزینه سافاری پارک وحشت:  15 هزار تومان

سینمای شش بعدی

سینما شش بعدی چیتگر تجربه‌ای خاص و بی‌نظیر برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌آورد. در مجموعه سینما، هر چهار نفر وارد یک هرم شده و روی کابین مخصوص سوار می‌شوند. پس از آن کابین در ارتفاع 2 متری زمین به صورت معلق درآمده و فیلم شروع می‌شود. در طول فیلم انواع افکت‌های طوفان، رعدوبرق، باران، مه و غبار و جلوه‌های ویژه بصری تجربه‌ای فوق‌العاده‌ای و کم‌نظیر برای بازدیدکنندگان رقم ‌می‌زند.

  • هزینه بلیط سینما شش بعدی چیتگر: 15 هزار تومان
  • توجه: افراد زیر 12 سال مجاز به استفاده از سینما شش بعدی نیستند.

پیست پرش در آسمان

پیست پرش در آسمان اولین سرسره بادی بزرگ موجود در ایران می باشد که بزرگسالان می توانند با استفاده از تشک و یا تیوب به تفریح در آن بپردازند، این سرسره بادی ارتفاع نسبتاٌ زیادی دارد و انتهای مسیر آن به یک تشک بادی بزرگ می رسد.

پیست پرش آسمان در چیتگر

پیست پرش آسمان در چیتگر

  • توجه: استفاده از این وسیله برای افراد زیر 130 کیلوگرم با محدوده قدی 130 - 200 سانتی متر و بالای 5 سال مجاز می‌باشد.
  • هزینه بلیط پیست پرش آسمان: 12 هزار تومان

کارتینگ

در پیست کارتینگ چیتگر می‌توانید لحظات بسیار مهیجی را تجربه کنید. این پیست کاملا مطابق استاندارد‌های جهانی ساخته شده پس با خیال راحت به مسابقه بپردازید.

  • هزینه بلیط پیست کارتینگ: 20 هزار تومان

رول گلایدر (زیپ لاین)

زیپ لاین دریاچه چیتگر که به آن رول گلایدر نیز می‌گویند اولین زیپلاین ریلی ایران است که در ارتفاع 14 متری از سطح زمین قرار داشته و در مسیری به طول 120 متر نفس‌های شما را در سینه حبس می‌کند. با سرگرمی زیپ‌لاین نوع خاصی از هیجان را تجربه خواهید کرد.

زیپ لاین چیتگر

زیپ لاین چیتگر

  • هزینه رول گلایدر چیتگر:‌ ۲۵ هزار تومان

چرخ و فلک دریاچه چیتگر

در چرخ و فلک چیتگر می‌توانید نمای زیبایی از شهر را مشاهده کنید. این چرخ و فلک با ارتفاع 40 متری نسبتا بلند است و در آن می‌توانید عکس‌های زیبایی ثبت کنید.

  • هزینه چرخ و فلک دریاچه چیتگر: ۱۲ هزار تومان

ماشین برقی یا ماشین کوبنده

در ماشین برقی یا کوبنده می‌توانید با خیال راحت تصادف کنید و سبقت بگیرید. این ماشین‌ها با استانداردهای بالایی ساخته شده اند پس هرکاری دلتلن می‌خواهد بکنید تا هیجان بیشتری نصیبتان شود.

ماشین برقی چیتگر

ماشین برقی چیتگر

  • هزینه استفاده از ماشین کوبنده: 15 هزار تومان
  • توجه: استفاده از این وسیله برای افراد زیر 80 کیلوگرم با قد کمتر از 190 سانتی متر مجاز می‌باشد.

اسکای فلایر

در اسکای فلایر شما به وسیله تابی تا ارتفاع 25 متری بالا رفته و سپس با سرعت بالایی می‌چرخید. در این سرگرمی جذاب شما می‌توانید هیجان را تجربه کرده و نمای خوبی از دریاچه را مشاهده کنید.

هزینه اسکای فلایر: ۲۰ هزار تومان

رستوران ها و کافه های دریاچه چیتگر

در تمامی مسیر دور دریاچه چیتگر رستوران‌ها و کافه‌های بسیاری را مشاهده خواهید کرد. این رستوران‌ها در همه طیف قیمتی از اقتصادی تا بسیار لوکس وجود دارند. از جمله معروف ترین رستوران هایی که در محوطه ی دریاچه چیتگر تهران می توانید پیدا کنید عبارت از کافه رستا، مَم‌مَد استیک، کافه illy، کافه رستوران آنتیکا، رستوران باروژ، رستوران دروازه طهرون، کافه دوکاتی، کافه شمرون، رستوران نایابارا و رستوران آنتیکا هستند.

رستوران‌های مجموعه چیتگر

رستوران‌های مجموعه چیتگر

اگر اهل رستوران ها و کافه های لوکس هستید پیشنهاد می کنیم که به سمت مرکز خرید بام لند بروید، اما در صورتی که نمی خواهید هزینه ی زیادی بابت سرو غذا صرف کنید، پیشنهاد به سمت رستوران هایی که در ورودی غرب محوطه و نزدیک به دریاچه هستند را انتخاب کنید.

دسترسی به دریاچه چیتگر

بسته به اینکه می‌خواهید از چه وسیله نقلیه‌ای خود را به دریاچه چیتگر برسانید، راه‌های متفاوتی جهت دسترسی به دریاچه چیتگر وجود دارد.

دسترسی به دریاچه چیتگر با خودروی شخصی

در صورتی که می‌خواهید با خودروی شخصیتان به دریاچه بروید کافیست خودتان را به بزرگراه همت غرب یا آزادگان شمال برسانید و بعد از هرکدام از ورودی‌هایی که مایل بودید به دریاچه برسید.

دسترسی به دریاچه چیتگر با مترو

اگر قصد دارید با استفاده از مترو خود را به دریاچه چیتگر برسانید باید خط صادقیه-گلشهر را سوار شده و در ایستگاه مترو چیتگر پیاده شوید. از ایستگاه مترو چیتگر تا دریاچه حدود ربع ساعت با ماشین راه است. بهتر است از استگاه مترو خود را به پایانه شهرک شهید باقری رسانده و با اتوبوس به دریاچه بروید.

دسترسی به دریاچه چیتگر با اتوبوس

اگر هم برای رفتن به دریاچه چیتگر تهران اتوبوس را انتخاب کردید، می بایست به پایانه اتوبوس های صادقیه بروید و بعد از آن با استفاده از اتوبوس های خط ۳۲۲ به سمت دریاچه چیتگر بروید.

آدرس و شماره تماس و اطلاعات بازدید دریاچه چیتگر

  • آدرس دریاچه چیتگر تهران ۱: ﺗﻬﺮان، ﺑﺰرﮔﺮاه ﺷﻬﯿﺪ ﻫﻤﺖ، ﺧﺮوﺟﯽ ﺑﻠﻮار ﮐﺎﺷﺎن، میدان موج، خیابان موج بلوار صدف، مرکز تجاری تفریحی بام لند
  • آدرس دریاچه چیتگر تهران ۲: تهران، منطقه ۲۲، اتوبان همت غرب، خروجی دریاچه چیتگر، دریاچه چیتگر
  • ساعات کاری : شنبه تا چهارشنبه 10 تا 20، پنجشنبه، جمعه و تعطیلات: 10 تا 21
  • تلفن گویا: 24557

تهرانگردی با الفبای سفر

برج میلاد تهران هشتمین ساختمان بلند جهان

موزه آبگینه و سفالینه تهران

هتل اسپیناس پالاس تهران

سوالات متداول

دریاچه چیتگر کجاست؟

دریاچه چیتگر در شمال غرب تهران و در محدوده شهرداری منطقه ۲۲ قرار داشته که از شمال و شرق به محور چهار باغ، بزرگراه همت و آزادگان، از جنوب و جنوب غرب به پارک جنگلی چیتگر و از غرب به بافت مسکونی منطقه ۲۲ شهرداری تهران محدود می‌شود.

ساعت کار دریاچه چیتگر چگونه است؟

ساعات کار دریاچه چیتگر: از ۶ صبح تا ۲۴ بوده و بازدید برای عموم آزاد است.

آیا امکانات تفریحی دریاچه چیتگر رایگان است؟

خیر، همانطور که در متن گفته شد هرکدام از تفریحات موجود در دریاچه هزینه خاص خود را دارد. البته توجه شود که بهره بردن از فضای موحطه دریاچه برای عموم مردم رایگان است.

آیا دریاچه چیتگر در دوران کرونا باز است؟

با شیوع ویروس کرونا امکانات تفریحی دریاچه چیتگر تعطیل شدند و مردم تنها می‌توانستند در موحطه دریاچه قدم زده و از هوا لذت ببرند اما با شیوع مجدد ویروس کرونا در شهر تهران و افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کووید-۱۹، مطابق با شرایط موجود و دستورالعمل‌های ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا، پارک و محوطه چیتگر نیز بسته شده و آماده خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی نمی‌باشد.

.

.

.

با رزرو تورهای مسافرتی ترکیبی، داخلی و یا خارجی آژانس هواپیمایی الفبای سفر، سفری عالی را برنامه ریزی و دنیا را کشف کنید. ارزانترین پکیج های تور استانبول، تور آنتالیا،تور کوش آداسی، تور دبی، تور مالزی، تور تایلند، تور چین، تورهای اروپایی و تورهای لوکس و لاکچری آژانس مسافرتی الفبای سفر پل ارتباطی میان شما و رویا هایتان هستند.



:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : admin

کاخ کرملین مسکو

شهر زیبا و تاریخی مسکو هرساله گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به این شهر می‌کشاند. کرملین در این میان یکی از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین بناهای روسیه است که نماد قدرت شهر مسکو نیز می‌باشد. در ادامه با الفبای سفر همراه باشید که در مورد این جاذبه تاریخی ارزشمند توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

کاخ کرملین روسیه

کاخ کرملین روسیه

کاخ کرملین، نماد قدرت روسیه

در میدان سرخ شهر مسکو کاخ کرملین قرار دارد که بزرگترین کاخ سلطنتی روسیه و از امن‌ترین کاخ‌های جهان می‌باشد و محل اقامت رئیس جمهور کشور روسیه است. این کاخ که قلب مسکو نیز نامیده می‌شود از زیباترین و باشکوه‌ترین کاخ‌های جهان به شمار می‌رود و قدمتی حدود 600 ساله دارد. در سال 1990 میلادی کرملین در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار گرفت. جالب است بدانید کرملین فقط یک کاخ نیست. بلکه در گذشته شهری شامل دژ قرون وسطایی، کلیسا، کاخ و اسلحه‌خانه بوده است.

تاریخچه کاخ کرملین

تاریخچه کرملین روسیه
 
تاریخچه کرملین روسیه

در قرن پانزدهم میلادی در قسمت شمالی رود مسکو کرملین روسیه ساخته شد که شامل تعدادی کاخ، کلیسا و اسلحه‌خانه بود. کرملین فقط یک کاخ نبود بلکه دژ مستحکم تزار روس‌ بود که از  آن‌ها در برابر حملات دشمنان محافظت می‌کرد. بعد از حمله مغول‌ها به روسیه و ویران کردن کرملین، در سال‌های 1366 الی 1368 میلادی دیمیتری دونسکوی برای بازسازی کرملین دستور داد تا دیوارهای سنگ آهکی مستحکم جایگزین دیوارهای چوبی کاخ شوند. همچنین فرزند او، واسیلی یکم، چندین کلیسا و صومعه‌سرا درون محوطه کرملین بنا کرد.
بعدها در اوایل قرن 16 میلادی، به دستور شاهزاده ایوان سوم کبیر، کرملین مجددا بازسازی شد. اما این بار او از نامدارترین معماران دوران رنسانس ایتالیا مانند پتروس آنتونیوس سولاریوس و مارکو روفو استفاده کرد تا به بازسازی کرملین به بهترین نحو ممکن بپردازند. این دو نفر توانستند برج زنگ بزرگ ایوان را بسازند که در آن زمان بلندترین سازه کشور روسیه به شمار می‌رفت. اهمیت این برج برای روس‌ها به حدی بود که تا اوایل قرن 17 و پیش از انقلاب روسیه، اجازه ساخت هیچ بنای مرتفع‌تر از برج بزرگ ایوان داده نمی‌شد.
 
برج ناقوس کرملین روسیه

برج ناقوس کرملین روسیه

امروزه کرملینی که مشاهده می‌کنیم حاصل معماری همان معماران نامدار ایتالیایی می‌باشد. هرچند تغییرات کوچکی در آن حاصل شده و به مرور به شکل امروزی در آمده است. 

معماری کاخ کرملین مسکو

کل مجموعه کرملین به صورت مثلث شکل بوده و  دارای ضلع‎هایی به طول 750 متر در جهت شمالی است و مساحتی حدود ۲۵۰۰۰ متر مربع دارد. کرملین از چهار قصر، چهار کلیسا، برج‌ها و دیوار کرملین، ۷۰۰ اتاق و یک حیاط تشکیل شده است و در آن ۵ تالار با نام‌های (گئورگِوسکی- ولادیمیرسکی- الکساندرووسکی- آندرِیوسکی و یکاتِرینسکی) وجود دارد که برای دیدارهای دیپلماتیک و مهمانی‌های رسمی به کار می‌رود. دیوارهای کرملین در گذشته سفید بودند. همچنین داخل محوطه کرملین ۲۰ برج وجود دارد هرچند تا قرن ۱۷، تعداد آن ها ۱۸ عدد بود.
کرملین با عظمت و شکوه باورنکردنی خود از هر نظر (سمبولیک، تاریخی، استراتژیکی و ...) قلب و نماد شهر مسکو می‌باشد. کاخ بزرگ کرملین در سال 1849 شکل کنونی را کسب کرد. کاخ جدید به طول 125 متر بود و دارای 700 اتاق از جمله آپارتمان‎های شخصی خانواده شخص اول کشور بود. همچنین ساختمان غربی محل امور دولتی و ساختمان‌های دیگر مختص خاندان سلطنتی بوده است.

سفری جذاب به روسیه، بزرگترین کشور جهان

چگونه از مسکو به سنت پترزبورگ برویم؟

محله های دیدنی سنت پترزبورگ را کشف کنید

تماشای زیباییهای سنت پترزبورگ از فراز پشت بامها

در ادامه تعدادی از قسمت‌های کرملین را معرفی می‌کنیم.

میدان کلیسای جامع

میدان کلیسای جامع در کرملین روسیه 
میدان کلیسای جامع در کرملین روسیه

قلب کاخ کرملین میدان کلیسای جامع است. در این میدان از 6 ساختمان موجود، 3تای آن‌ها کلیسا می‌باشند. بزرگترین کلیسای کرملین مسکو، کلیسای جامع اوسپنسکی است که طی سال‎های 1475 تا 1479 ساخته شده و تزارها در آنجا تاجگذاری می‎کردند. کلیسای دورمیشن مهم‌ترین کلیسای کاخ کرملین است چرا که محل اصلی برگزاری مراسم های تاج‌گذاری تزارها بوده. لازم به ذکر است کلیسای دورمیشن 5 گنبد طلایی دارد و طراحی آن را آریستوتله فیوراوانتی، یکی از طراحان مشهور ایتالیایی انجام داده است.

کاخ دولت کرملین یا کاخ کنگره‌ها

کاخ کنگره‌ها یا کاخ دولت کرملین که امروزه برای اجرای نمایش‌های تئاتر و جشن‌های ملی و عمومی استفاده می‌شود در سال 1961 در روزگار آرام حکومت " خروشیوف " ساخته شد تا میزبان جذب کمونیست ها باشد. این سازه شیشه ‌ای و بنتی بسیار زیبا با معماری بی نظیرش دارای سالنی یزرگ است که گنجایش جمعیتی 6 هزار نفره را داراست و وسایل صوتی برای ترجمه بیش از 29 زبان در این کاخ نصب شده‎اند. این کاخ محل برگزاری انواع رقص‌ها و نمایش‌های باله و اپراست. سالن‌ها رخت‌کن‌ها و اتاق‌های این کاخ به 800 عدد می‌رسد و دارای راهرو و اتاق‎های اختصاصی برای اعضای شخص اول مملکت، اتاق مطبوعات و اتاق‎هایی برای خدمه فنی است. برای ساخت این کاخ فقط 16 ماه وقت صرف شد و جایزه لنین به طراحان و معماران آن تعلق گرفت.

ساختمان سنا

داخل ساختمان سنا کرملین روسیه 
داخل ساختمان سنا کرملین روسیه

ساختمان سنا که امروزه اقامتگاه رسمی رئیس جمهور کشور روسیه به حساب می‌آید در گذشته و پس از انقلاب روسیه محل کار لنین بوده است. هدف اولیه ساخت این بنا ایجاد مکانی برای شورای مشورتی در پایتخت این کشور بود و این بنا یکی از آثار زیبا و ارزشمند معماری به نام " ماتوی کازاکوف " ( Matvey Kazakov ) در مسکو نامبرده می شود. این بنای باعظمت و خیره کننده به دستور کاترین کبیر طراحی و ساخته شد.

اسلحه‌خانه

اسله‌خانه کرملین مسکو
اسله‌خانه کرملین مسکو

اسلحه‌خانه کرملین که امروزه به عنوان محل استقرار " سران گارد کرملین " مورد استفاده قرار می‌گیرد، به دستور پتر کبیر طراحی و ساخته شد و در آن هم ساخت و هم انبار مهمات و اسلحه ها در کنار هم انجام می ‌گرفت. بعد از پیروزی کشور روسیه در جنگ با کشور فرانسه و عقب‌نشینی فاجعه‌بار ناپلئون از خاک این کشور، اسلحه‌خانه کرملین به موزه ‌ای برای گرامیداشت پیروزی کشور روسیه بدل گردید. همچنین اکثر توپ‌‌هایی که در کنار آن چیده شده است جزو غنائمی هستند که از ارتش فراری و از هم پاشیده فرانسه به دست آنان رسیده است.

هزینه بازدید از کاخ کرملین مسکو

  • قیمت بلیط کاخ کرملین: ۳۵۰ روبل
  • قیمت بلیط کاخ کرملین برای کسانی که تخفیف دارند: ۱۰۰ روبل

ساعات بازدید از کاخ کرملین مسکو

 بازدید از کرملین روسیه

 بازدید از کرملین روسیه

  • ساعت بازدید از کاخ کرملین: ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر 
  • ساعت کاری بلیط فروشی: ۹:۳۰ صبح تا ساعت ۱۷ عصر 
  • پنجشنبه ها بازدید امکان پذیر نیست.
  • بهتر است در ساعت ۹:۳۰ صبح برای خرید بلیط آنجا حضور پیدا کنید و پس از خرید در ساعت مقرر به کاخ مراجعه نمایید.

بهترین زمان بازدید از کاخ کرملین مسکو

کرملین مسکو روسیه

کرملین مسکو روسیه

روسیه کشوری سردسیر است و در زمستان‌ها آب و هوایی طاقت‌فرسا دارد. این امر موجب شده است که گردشگران بیشتر در فصل تابستان تمایل به سفر به روسیه را داشته باشند. دمای هوا در روسیه در تابستان‌ها نهایتا به ۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد که باعث می‌شود این کشور مقصدی بسیار مطلوب در فصل تابستان باشد.
هرچند همین آب و هوای معتدل در تابستان‌ها موجب شده است که روسیه در تابستان با سیل عظیمی از گردشگران مواجه باشد. پس اگر دلتان نمی‌خواهد که در فصلی شلوغ به سفر بروید و برایتان هزینه هتل‌ها و سفر اهمیت دارد به شما پیشنهاد می‌کنیم که اواخر فصل بهار و یا اوایل پاییز را برای سفر به این کشور زیبا انتخاب کنید. 

آدرس و دسترسی به کاخ کرملین مسکو

استفاده از مترو می‌تواند انتخاب خوبی برای رفتن به این کاخ زیبا باشد؛ چراکه آسان‌ترین و ارزان‌ترین راه است و شما را با بافت تاریخی و بی‌نظیر ایستگاه‌های مترو مسکو آشنا می‌کند. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این کاخ، ایستگاه کاخ کرملین است که فقط ۳۵۰ متر از کاخ فاصله دارد.

جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی اطراف کاخ کرملین

تور روسیه پیشنهادی ایده آل برای تماشای مسکو زیبا است. می توانید به تماشای بناها و مناظر زیر بنشینید.

  • موزه دولتی تاریخ روسیه: ۱ کیلومتر
  • آرامگاه لنین: ۱.۱ کیلومتر
  • میدان سرخ مسکو: ۱.۲ کیلومتر
  • موزه دولتی هنرهای زیبای پوشکین: ۱.۴ کیلومتر
  • دادگاه انگلیسی قدیمی: ۱.۹ کیلومتر
     

آرامگاه لنین در مسکو روسیه
آرامگاه لنین در مسکو روسیه

هتل‌های نزدیک کاخ کرملین مسکو

  • هتل ستاره سبز: ۹۰۰ متر
  • هتل چهار فصل مسکو: ۱ کیلومتر
  • هتل ملی مسکو: ۱ کیلومتر
  • هتل ریتز کارلتون: ۱.۱ کیلومتر
  • هتل ورمنا گدا: ۱.۳ کیلومتر

رستوران‌های نزدیک به کاخ کرملین مسکو

  • رستوران روسی ترموک: ۷۰۰ متر
  • رستوران اوکراینی تاراس بولبا: ۱ کیلومتر
  • رستوران ایتالیایی چهارگوش: ۱ کیلومتر
  • رستوران ژاپنی کُدو: ۱ کیلومتر
  • رستوران ایتالیایی جیمی: ۱.۱ کیلومتر


:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : admin

برج العرب کجاست؟

دبی شهر شگفتی ها است و یکی از این عجایب، برج العرب جمیرا ساختمانی بادبان شکل که به عنوان یکی از لوکس ترین هتل ها شناخته می شود و یکی از معدود هتل های 7 ستاره جهان است و بسیاری از مسافران تور دبی آرزوی حضور در این بنای مدرن دارند
این مکان در یک جزیره ساخته شده توسط انسان ایجاد شده است که با یک پل خصوصی به سرزمین اصلی متصل می شود ، شبح منحصر به فرد بادبان شکل چیزی فراتر از یک هتل خیره کننده است و نمادی از دبی مدرن است. این هتل لوکس دارای بزرگترین ناوگان جهانی رولز رویس، ناهار خوری عالی، سرویس باتلر، آی پاد طلای 24 عیار و یک صفحه هلی پد پشت بام است. اقامت در این هتل مجلل یا گذراندن یک شب در اینجا مسئله گران قیمتی نیست، اما ارزش برای یک تجربه بی نظیر را دارد در ادامه این بخش جذاب قصد داریم به تحلیل برج العرب بپردازیم.

نمایی از برج العرب

برج العرب در غروب آفتاب

داخل برج العرب چگونه است؟

برج العرب با یک تجربه فراموش نشدنی شروع می شود و شما می توانید بین بزرگترین ماشین جهان رولز رویس یا یک سرویس انتقال هلیکوپتر خصوصی با فرارهای لوکس یکی را انتخاب کنید. بازدیدکنندگانی که با هلی کوپتر وارد می شوند می توانند 10 دقیقه از بالا از شهر دبی دیدن کنند و سرانجام در بالگرد هتل در طبقه 28 هتل لوکس فرود بیایند. این یک تجربه به یاد ماندنی از لحظه ورود به اتاق خود است. 

داخل برج العرب

بخشی از فضای داخلی برج العرب

امکانات برج العرب

برج العرب جمیرا در مجموع دارای 202 سوئیت مجلل است و حریم خصوصی و تجملاتی را که شایسته هر تعطیلات است به مسافران ارائه می دهد. این هتل همچنین دارای یک سوئیت لوکس یک خوابه دو طبقه با مساحت حدود 170 متر مربع با پرده های کنترل از راه دور است که به مناظر چشمگیر خلیج فارس باز می شود. این مجموعه دارای ابزارهایی مانند رایانه iMac، اینترنت رایگان، تلویزیون صفحه عریض و حمام مستر با جکوزی در اندازه کامل و امکانات رفاهی در اندازه کامل است. برای یک خواب آرام، شما باید از بین 14 بالش مختلف، لحاف های Eiderdown، پارچه های نخی مصری زیبا و یک تختخواب فوق العاده لوکس و فوق العاده لاکچری، با توجه به خواسته خود، یکی را انتخاب کنید. مهمان نوازی این اقامت لوکس می تواند بی نظیر باشد. ویژگی های منحصر به فرد هتل پذیرایی خصوصی در هر طبقه، بارهای شخصی و غذاخوری در اتاق را شامل می شود. بعضی از اتاق های سطح بالا دارای کتابخانه، میز اسنوکر و آسانسور اختصاصی هستند.

هتل دارای دسترسی خصوصی به ساحل، دو استخر شنا با کابین خصوصی، پارک آبی با دسترسی رایگان برای مهمانان و اجاره اتومبیل لوکس برای مهمانانی مانند فراری و لامبورگینی است. باشگاه های تناسب اندام و امکانات اسپا گزینه های مختلفی را برای مهمانان در نظر گرفته اند. یک سرویس چارتر قایق تفریحی خصوصی در خلیج فارس برای مهمانان در دسترس است و همچنین می توانید برای یک تجربه سعادتمندانه یک درمانگر آبگرم اختصاصی را به همراه خود ببرید. در طبقه هجدهم ، یک باشگاه کودکان Sinbad’s و یک کتابخانه Diwania وجود دارد که دارای مراقبان حرفه ای است. پارک آبی وایلد وادی نیز متعلق به برج العرب است و یکی از چشمگیرترین پارک های آبی جهان است.

معماری برج العرب

سازه برج العرب در یک جزیره مصنوعی قرار گرفته است که 280 متر از ساحل جمیرا فاصله دارد. این جزیره با استفاده از پل منحنی به زمین اصلی متصل می شود. اگر سازه ساختمان را ببینید شبیه کشتی بادبان است. معمار برج العرب تام رایت  است. طراحی و ساخت توسط مهندس کانادایی ریک گریگوری مدیریت شد. ساخت و ساز اولیه در سال 1994 آغاز شد. این شامل دو بال است که به شکل V گسترش یافته و فضای بین آنها محصور در مرکز قرار دارد در ساختمانی است که به آسمان باز می شود. ساخت این ساختمان بسیار پیچیده است. در ابتدا مهندسان این کار را بسیار دشوار می دانستند اما با گذشت زمان مشکلات یکی یکی برطرف شد. آنها برای داشتن پایه ای ایمن 230 شمع بتونی به طول چهل متر به ماسه ها ریختند. مهندسان برای محافظت از پایه در برابر فرسایش ، لایه ای از سنگهای بزرگ با ساختار لانه زنبوری ایجاد کردند. این ساختمان شامل حدود 70،000 متر مکعب بتن و 9،000 تن فولاد است. اتاق ها به زیبایی تزئین شده اند. در کل 202 سوئیت اتاق خواب وجود دارد. قیمت اتاق ها با توجه به اندازه آن متفاوت است. حمام ها دارای الگوهای کاشی معرق هستند. رستوران معروف Al Munhata در 200 متری خلیج فارس واقع شده است که می توانید از آنجا کل دبی را مشاهده کنید. یکی دیگر از رستوران های ال ماهارا به دلیل داشتن آکواریوم آب دریا معروف است می توان گفت آکواریوم برج العرب که خیلی ها به دنبال آن هستند در اینجا قرار دارد.

برج العرب آکواریوم

رستوران و آکواریوم برج العرب

صلیب برج العرب

به طرز حیرت انگیزی تصادفی است (یا نه) که این ساختمان ممکن است بزرگترین صلیب مسیحی جهان باشد. سومین هتل بلند دنیا قرار است شبیه دکل یک کشتی باشد و اینطور است، اما اگر از زاویه دیگری به آن نگاه شود ، این سال را در ذهن شما ایجاد می کند که آیا این تصادفی است که این سازه دارای شکل صلیب است ، مشابه به نسبت آنچه در مسیحیت استفاده شده است.

طراح برج العرب، تام رایت، تحسین بسیاری از گروه های مسیحی را به دلیل ایجاد تصادفی (یا نه) یکی از برجسته ترین بناهای جهان به شکل صلیب رو به شرق، برای دستیابی به جلوه ای از "اولین تابش نور هر طلوع خورشید ابتدا بر روی صلیب می افتد ". بسیاری می گویند که تام رایتز امارات را "ترول" کرد، وی موفق شد یک نماد عظیم مسیحی در خاک مسلمانان ایجاد کند.
امارات متحده عربی موعظه های مذهبی را تبلیغ می کند، و بیش از 30 کلیسا در اطراف امارات متحده عربی وجود دارد ، با این حال ، هیچ یک از کلیساها مجاز به نمایش چنین تصویر عظیمی از صلیب نیستند. کنایه از ماجرا این است که برج العرب، از نظر فنی، بزرگترین صلیب مسیحی روی کره زمین است، صرف نظر از شرایطی که منجر به ایجاد آن شده است.

بخشی از برج العرب شبیه به صلیب

بخشی از سازه برج العرب شبیه به صلیب مسیحیان

ارتفاع برج العرب 

برج العرب با 321 متر ارتفاع از سطح دریا، بلندترین هتل تمام سوئیت در جهان است. این ساختمان به عنوان یکی از بلندترین ساختمانهای جهان و بلندترین سازه منفرد در یک جزیره مصنوعی، بلندتر از برج ایفل می باشد.

قیمت برج العرب

به ازای هرشب برای دو نفر مبلغی معادل 1297 یورو هزینه دارد.

چگونه می توان به برج العرب رسید؟

فاصله برج العرب با ساحل ساحل جمیرا در جزیره پالم حدود 280 متر است. با ماشین 15 دقیقه با دیره یا منطقه دبی فاصله دارید یا می توانید با یک مترو به این اقامت لوکس بروید.

بهترین زمان برای بازدید از برج العرب

بهترین زمان سفر به دبی بین ماه های نوامبر و مارس است. کسانی که به دنبال اقامت در اینجا نیستند می توانند در تمام روزها بین ساعت 12:00 تا 18:00 از این مکان لوکس دیدن کنند.

ماشین های مقابل برج العرب

ماشین های لاکچری مقابل برج العرب

کلام آخر

قطعاً برج العرب بعد جدیدی به دبی داده است. میلیون ها نفر در سراسر جهان برای دیدن این خلق زیبا به دبی می آیند. در سالهای گذشته دبی به شدت به عنوان مکانی برای بازدید گردشگران ظاهر شده است. برج العرب خود آفرینش جادویی مهندسان امروز است. این کار به استفاده گسترده از فناوری با کارگران ماهر نیاز داشت. اگر می خواهید به بهشت ​​روی زمین بروید ، برج العرب انتخاب درستی است.

سوالات متداول

صاحب برج العرب کیست؟

برج العرب توسط جمیرا گروه ، شرکت مهمان نوازی جهانی لوکس و یکی از اعضای دبی هولدینگ اداره می شود.

چه چیز خاصی در مورد برج العرب وجود دارد؟

گفته می شود که هتل برج العرب یا "برج اعراب" تنها هتل 7 ستاره جهان است و در حال حاضر سومین هتل بلند در جهان است.

فاصله برج العرب جمیرا از مرکز دبی چقدر است؟

فاصله برج العرب جمیرا با مرکز دبی 6.2 مایل است.

نام معمار برج العرب چیست؟

تام رایت معمار اصلی این هتل بوده است



:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : admin

اغ نارنجستان قوام شیراز یک یادگار زیبا با معماری فوق‌العاده از دوران قاجار است که قدم زدن در آن شما را به حال و هوای آن دوران می‌برد. این باغ به دلیل وفور درختان نارنج خود به نارنجستان قوام نیز مشهور است و در میان عامه مردم با نام باغ قوام نیز شناخته می‌شود. در جای جای این باغ می‌توان هفت هنر زیبا و محسور کننده ایرانی را مشاهده کرد. گچ بری، نقاشی سنتی، آینه کاری، آجرکاری، حجاری، معرق کاری و مقرنس‌کاری به زیبایی هر چه تمام‌تر در معماری و تزیینات باغ جلوه‌گر شده‌اند. 

معرفی باغ نارنجستان قوام شیراز

شاهکاری در قلب شیراز و در نزدیکی خیابان لطفعلی خان زند به نام باغ نارنجستان قوام شیراز وجود دارد که بازدید از آن روح آدمی را تلطیف می‌کند. قدمت باغ قوام شیراز که اوج هنر معماری ایرانی را نشان می‌دهد به دوران قاجار بازمی‌گردد. این باغ که متعلق به یکی از خاندان‌های بزرگ زمان قاجار به نام خاندان قوام الملک بوده است در اردیبهشت ماه ۱۳۵۳ با شماره ۱۰۷۳ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. بنای ارزشمند قوام که مساحتی حدود 3500 متر مربع دارد از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده است.

عکس باغ نارنجستان

باغ زیبای نارنجستان قوام شیراز

تاریخچه خاندان قوام

در زمان فتحعلی شاه قاجار ابراهیم خان کلانتر حاکم شیراز بود اما تاثیر اطرافیان شاه باعث شد تا او نسبت به ابراهیم خان بدبین شود. بدبینی فتحعلی شاه موجب شد تا او ابراهیم خان کلانتر و تمام خانواده‌اش را به قتل برساند اما ازین قتل عام پسر ابراهیم خان که در آن زمان به بیماری سل مبتلا بود جان سالم بدر برد. بعدها این پسر که علی اکبر نام داشت با فتحعلی شاه دیدار می‌کند و خدمات پدرش و ماجرای قتل عام خانواده‌اش را به او یادآوری می‌کند. این دیدار باعث می‌شود فتحعلی شاه که از عمل خود پشیمان است، به علی اکبر لقب قوام الملک بدهد و او را والی شیراز کند. 

سفر به شیراز شگفت انگیز

روستای قلات شیراز با طبیعتی خیره کننده

تاریخچه باغ نارنجستان قوام

پس از مرگ علی اکبر خان، پسرش قوام الملک دوم، ساخت خانه قوام الملک را در شیراز شروع کرد و قوام الملک سوم ساخت این بنا را به پایان رساند. این باغ حدودا در سال 1257 خورشیدی و در دوارن سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است.
از باغ قوام و عمارت آن برای برگزاری جشن‌ها و پذیرایی از مهمانان استفاده می‌شد و خانه زینت الملک که اکنون در غرب مجموعه قرار دارد، محل سکونت خانواده قوام بود به همین دلیل در آن زمان به باغ و عمارت "بیرونی" و به خانه زینت‌الملک"اندرونی" می‌گفتند. بیرونی و اندرونی از طریق یک تونل زیرزمینی به هم مربوط می شدند و محور بیرونی و اندرونی بر یكدیگر عمود بودند.

بعد از مرگ قوام الملک سوم و چهارم، خانه قوام به ابراهیم خان قوام‌الملک پنجم رسید. این باغ ارزشمند از ابراهیم قوام به نوه‌اش شهرام رسید که او این باغ را به موسسه آسیایی دانشگاه پهلوی (دانشگاه شیراز کنونی) بخشید. این موسسه به سرپرستی آرتور آبراهام پوپ، ایران‌شناس معروف آمریکایی، و با کمک‌های فرح پهلوی به مرمت اساسی این باغ پرداخت. هم‌اکنون در کتابخانه این باغ، کتاب‌های اهدایی پروفسور پوپ به دانشگاه شیراز، آن دوران را در ذهن تداعی می‌کند.
در جریان انقلاب ایوان قسمت شرقی باغ در آتش سوخت و ازبین رفت و با توجه به شدت آتش‌سوزی این بخش غیرقابل تعمیر ماند. همچنین با مسکن دادن به خانواده‌های جنگ زده در داخل باغ نارنجستان قوام، صدمات جبران ناپذیری به آن وارد شد.

نمایی از باغ نارنجستان شیراز  

نمایی جذاب از باغ نارنجستان قوام شیراز

معماری بخش‌های مختلف باغ نارنجستان قوام

با ورود به باغ نارنجستان قوام شیراز هفت هنر و صنعت محسورکننده ایرانی به چشم می‌خورد. گچ بری، نقاشی سنتی، آینه کاری، آجرکاری، حجاری، معرق کاری و منبت کاری در تزیین گوشه گوشه این باغ بکار رفته و روح را جلا می‌دهد. سقف‌ها و دیوارهایی که با ظرافت آینه‌کاری شده‌، تالارهایی که بر دیوارهایشان نقاشی‌هایی مجذوب‌کننده نقش بسته، درها و سقف‌هایی از جنس چوب گردو که روی آن‌ها معرق‌کاری صورت گرفته و ستون‌ها و سنگ‌هایی که بر آن‌ها حجاری‌های دقیقی شکل گرفته و ... همه و همه نشان از هنر ناب ایرانی دارد که حس احترام را در بیننده برمی‌انگیزد.
در طراحی باغ نارنجستان قوام از اصل تقارن استفاده شده است و ایوان یا تالار آینه باغ در وسط قرار گرفته‌اند واتاق‌ها به صورت موزون و هماهنگ در راست و چپ آن فضا قرار گرفته است. ساختمان‌های باغ نارنجستان قوام در سه ضلع شمالی، جنوبی و شرقی مجموعه واقع شده‌اند.

عمارت اصلی باغ و ایوان آن: عمارت اصلی باغ در سمت شمالی قرار دارد و دارای دو طبقه و یک زیرزمین است.

در دو طرف ایوان بزرگ دو راه‌پله برای ورود به بهار خواب وجود دارند و در هر طرف یک سالن بزرگ و یک اتاق بزرگ واقع شده و در انتها نیز پله‌هایی برای رفتن به طبقه بالا ایجاد شده‌است. در روبروی ایوان شاه نشین، اتاق‌هایی که محل اقامت حاکم وقت و اقوام و مهمانان نزدیکش بوده، واقع است. طبقه بالا نیز دارای چهار اتاق است که دو تای آن در عقب واقع شده و دارای هشتی و پنجره‌هایی مشرف بر ایوان می‌باشد.

طرح بنای اصلی عمارت و ایوان دو ستونی آن اقتباسی از شیوه معماری رایج در دوره زندیه است. ایوان بزرگ عمارت که با دو ستون سنگی یکپارچه و سقف مسطح تزیین شده‌است و کاشی‌کاری‌های هنرمندانه بالای عمارت اصلی، با شکوه‌ترین بخش باغ را تشکیل می‌دهند. عمارت اصلی در مجموع بیست اتاق دارد که همگی جز شرقی ترین آن به هم راه دارند. زیرزمین عمارت نیز به عنوان اسلحه‌خانه مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

نمای بیرونی عمارت نارنجستان

نمای بیرونی عمارت نارنجستان قوام شیراز


ساختمان‌های باغ: ساختمان‌های دیگر باغ که در اضلاع شرقی و جنوبی قرار گرفته اند شامل حمام گچینه، حسینیه قوام، مکتب‌خانه قوام (خانه عراقی‌ها)، اندرونی قوام (منزل زینت‌الملوک)، دیوان خانه قوام (نارنجستان) و حمام اختصاصی قوام هستند. قابل توجه است که اصطبل و زنجیرخانه و بازارچه‌ای که در زمان قاجار در این باغ وجود داشت به دلیل احداث خیابان لطفعلی خان زند از بین رفت.
در ساختمان‌های بخش جنوبی و شرقی باغ نیز منبت‌کاری، کاشی‌کاری و گچ‌بری‌های بی‌همتایی وجود دارد. سقف ایوان قسمت شرقی، تنها سقفی است که هنر مشترک آینه کاری روی چوب و نقاشی روی چوب را داراست؛ اما این بخش در زمان انقلاب دچار آتش‌سوزی شده و غیرقابل تعمیر است.

زیرزمین‌های باغ نارنجستان قوام در شیراز: زیرزمین‌های باغ نارنجستان قوام شیراز بخش مهمی از آن عمارت را تشکیل می‌داده است زیرا که در گذشته خانه‌های اشراف از طریق زیرزمین بهم راه داشته است. در ضلع‌ غربی و زیر اتاق آینه‌کاری زیرزمینی به عنوان شاه‌نشین در تابستان‌ها استفاده می‌شده است. همچنین در بخش شمالی و جنوبی نیز به طور قرینه زیرزمین‌هایی وجود دارد که قبل از انقلاب مرمت شده‌اند.

خانه عرقی‌ها: خانه عرقی‌ها که به دلیل آن‌که محلی برای عرق‌گیری بوده به این نام معروف شده است، مکتب‌خانه و مطبخ‌خانه قوام بوده است. در ورودی این بنا رو به شمال قرار دارد و بیرون نارنجستان قوام می‌باشد. این مکان در طول زمان به علت استفاده نادرست آسیب زیادی دیده است.

حمام چگینه: حمام گچینه یکی از حمام‌های تاریخی شیراز به‌حساب می‌آید که با  تونلی به باغ نارنجستان قوام راه پیدا می‌کند. اخیرا بخشی دیگر از حمام، که ظاهراً حمام خصوصی قوام بوده است و به این حمام متصل می باشد، کشف گردیده است.

موزه نارنجستان قوام شیراز

ابتدا دکتر آبراهام پوپ با در معرض نمایش گذاشتن اشیا و عتیقه‌های بدست آمده از سفرش به ایران، ایده ساخت یک موزه را در باغ نارنجستان شروع کرد. اخیرا تعمیرات انجام گرفته در زیرزمین ضلع شمالی مجموعه، باعث تبدیل این محل به موزه‌ای برای نگهداری اشیای فرهنگی اهدایی پروفسور پوپ، ایران‌شناس آمریکایی، و دیگر آثار فرنگی شامل ظروف، سکه‌ها، تابلو‌ها، کاشی‌کاری‌ها شده است. این آثار متعلق به دوره‌های گذشته بوده و حتی بخشی از آثار باستانی حفاری شده مربوط به سه هزار سال قبل نیز در میان آنها دیده می‌شود. جالب است بدانید موزه نارنجستان قوام شیراز با کسب بالاترین امتیازها در همه بخش‌ها در سال ۹۵ به عنوان بهترین موزه کشور شناخته شد.

موزه نارنجستان

بخشی از موزه نارنجستان قوام شیراز

حسینیه باغ نارنجستان قوام شیراز

ارادت خانواده قوام به امام حسین (ع) را می‌توان در معماری حسینیه قوام شیراز به وضوح مشاهده کرد. این حسینیه که هم‌اکنون به حوزه علمیه تبدیل شده است از تالاری دو طبقه تشکیل شده است که سراسر آن را نقش‌ها و مرثیه‌هایی برای امام حسین (ع) پوشانده است. در حسینیه قوام مانند دیگر بخش‌های باغ نیز 7 صنعت معروف ایرانی مشاهده می‌شود و این‌بار در فضای معنوی حسینیه، هنر اسلامی به بیننده یادآور می‌شود.
در ادامه می‌خوانید:

  • هنرهای به کاررفته باغ نارنجستان قوام در شیراز
  • آتش‌سوزی در نارنجستان قوام شیراز
  • امکانات باغ نارنجستان قوام شیراز
  • آدرس و راه دسترسی باغ نارنجستان قوام شیراز
  • دیدنی‌های اطراف باغ نارنجستان قوام شیراز
  • ساعت و هزینه بازدید از نارنجستان قوام شیراز

هنرهای بکار رفته در باغ نارنجستان قوام

اگر با هنرهای بکار رفته در باغ نارنجستان قوام آشنایی ندارید در ادامه آن‌ها را معرفی کرده و کاربردشان در بنای باغ را توضیح می‌دهیم.
مقرنس‌کاری: مقرنس نوعی تزئین حجمی و تاقچه‌ بندی آذینی است که در زیر گنبدهای روی ایوان‌ها و درگاه‌های ورودی استفاده می‌شود و در ساخت آن آجر یا گچ و یا کاشی استفاده می‌شود. سقف فضای هشتی در بدو ورود به باغ نارنجستان قوام با مقرنس آویخته تزیین شده است.

آینه‌کاری: آینه‌کاری هنر ایجاد شکل های منظم و هندسی با آینه است که با قطعاتی در ابعاد مختلف ایجاد می‌شود. در شاه نشین و تالار آینه باغ قوام می‌توانید این هنر زیبا را مشاهده کنید.

   

نقاشی سنتی: نقاشی در جای جای عمارت قوام به چشم می‌خورد. در عمارت اصلی دو اتاق وجود دارد که نقاشی هایی بر تیرک هایی چوبی آن ترسیم شده است. نقاشی‌های سقف ایوان بزرگ و بیشتر اتاق ها غالبا" به وسیله لطفعلی خان صورتگر، نقاش مینیاتوریست آن دوره، انجام شده است.

معرق کاری روی چوب: معرق کاری ایجاد طرح و نقش با استفاده از چیدمان تکه های ریز چوب است. در این روش تکه های ریز چوب های رنگارنگ طبیعی در کنار یکدیگر تبدیل به اشکالی زیبا و چشم نواز خواهند شد. در باغ نارنجستان قوام روی درهای اتاق‌ها و ستون های چوب گردو، هنر معرق به وفور دیده می‌‎شود.

حجاری: حجّاری، هنر کندن نقش بر سنگ و صنعت بریدن آن برای کاربرد در معماری و نیز هنر و صنعت ساختن اشیای سنگی می باشد. در نارنجستان قوام حجاری‌های زیادی با الهام از نقش‌های تخت جمشید در ازاره‌های دو ضلع شمالی و جنوبی وجود دارد. این نقش‌ها معمولا شمایل موجودات افسانه‌ای، سربازان قاجاری و یا درختان مینیاتوری هستند.

گچ بری و آجرکاری: هنر چیدن آجر در بناها به منظور عرضه نماهای تزئینی متناسب با شکل کلی بنا را آجر کاری می‌نامند. هنرمندان ایرانی در پیاده سازی طرح‌‌های آجرکاری سنتی در باغ نارنجستان قوام سنگ تمام گذاشته و انواع آجرکاری‌های خفته (افقی) و راسته (عمودی) را بکار بردند. همچنین گچ‌‌بری‌‌های زیبایی که به طرح‌‌های سنتی گیاهی مشهورند در بدنه دیوارهای  دو بهار خواب در دو طرف ضلع شمالی دیده می‌شود.

معماری عمارت نارنجستان

معماری دیدنی عمارت نارنجستان شیراز

اتش سوزی نارنجستان قوام شیراز

در روز جمعه هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۹۹ باغ قوام دچار آتش سوزی شد. این آتش‌سوزی خوشبختانه در محوطه بیرونی باغ رخ داد و با توجه به عکس‌العمل سریع ماموران آتش‌نشانی، دود به محوطه آثار باستانی موزه نرسید و هیچ خسارتی به اشیا و آثار باستانی نرسید اما تعدادی از درختان در محوطه بیرونی باغ آسیب دیدند.

امکانات نارنجستان قوام شیراز

در باغ نارنجستان قوام شیراز امکاناتی همچون فروشگاه صنایع دستی و لوازم تزیینی، قهوه خانه، کافی شاپ، سرویس بهداشتی و ... وجود دارد.

آدرس و راه دسترسی باغ نارنجستان قوام شیراز

آدرس باغ نارنجستان قوام: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به خیابان زینبیه (فلکه غدیر)
تلفن باغ نارنجستان قوام:  81 43 22 32 - 071 
اگر برای رفتن به باغ قصد استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را دارید:
در حدود یک کیلومتری باغ، پایانه اتوبوس‌رانی ولیعصر قرار دارد که با حدود 15 دقیقه پیاده‌روی می‌توانید خودتان را به باغ برسانید. در صورت استفاده از مترو نیز باید در ایستگاه ولیعصر از قطار پیاده شده و با پیاده‌روی به باغ نارنجستان قوام شیراز برسید.

بازدید از عمارت نارنجستان

بازدید از شیشه کاری های عمارت نارنجستان قوام

دیدنی‌های اطراف باغ نارنجستان قوام شیراز

•موزه زینت الملک در فاصله 65 متری
•مسجد نصیرالملک در فاصله 400 متری
•امامزاده جلال الدین در فاصله 500 متری
•مسجد خان در فاصله 850 متری

ساعت و هزینه بازدید از نارنجستان قوام شیراز

•زمان بازدید: همه روزه به جز ایام سوگواری تعطیل رسمی
•ساعات بازدید: شش ماه اول سال 08:00 تا 20:30
•شش ماه دوم سال 08:00 تا 19:00، ایام نوروز 08:00 تا 21:00
•هزینه بازدید: 5000 تومان برای گردشگران ایرانی و 50000 تومان برای گردشگران خارجی.

 

 


:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : admin

فقط 14 کیلومتر خارج از کوالالامپور غارهای نمادین باتو وجود دارد. شما فکر می کنید خدایان خود این مجموعه با شکوه را ایجاد کرده اند، اما در واقع همه این انسان ها بوده اند. این بزرگترین مجموعه هندو در خارج از هند است، بنابراین سالانه بازدید کنندگان زیادی را به خود جلب می کند. این یکی از بهترین جاذبه های گردشگری مالزی برای افراد غیر مذهبی است. اما برای زائرانی که به آیین هندو ارادت دارند، از سراسر جهان به این منطقه می آیند. مجموعه معبد غارهای باتو از سه غار اصلی و چند غار کوچک تشکیل شده است

پله ها و مجسمه های غار باتو

اولین چیزی که هنگام نزدیک شدن به غارهای باتو متوجه خواهید شد پله هایی به تعداد 272 تا منتهی به غارها است. قبلاً فقط خاکستری بودند، اما اخیراً به یکی از خوش رنگ ترین مناظر دیدنی تبدیل شده اند. جالب است که بدانید برخی از آن متنفرند، برخی آن را دوست دارند. البته، برخی از فرصت های عالی برای عکس انداختن استفاده می کنند.

پله های غار میمون ها (غار باتو)

پله ها و مجسمه های غار باتو کوالالامپور

غار میمونها مالزی

به غار باتو؛ غار میمونها نیز می گویند زیره آنها همه جا هستند و تماشای آنها سرگرم کننده است. اما برخی از گردشگران به آنها غذا می دهند، سعی می کنند با آنها سلفی بگیرند و یا حتی آنها را لمس کنند. کاری که ما مخصوصا به بچه توصیه اکید می کنیم این است که این کار را انجام ندهند، زیرا میمون ها هنوز حیوان هستند و می توانند کاملاً پرخاشگر باشند یا مواد غذایی یا وسایل شما را بدزدند. آنها بالا رفتن از پله ها را به دو روش خوب و بد به جاذبه ای حتی بزرگتر تبدیل می کنند.

مجسمه مورگان مالزی

در کنار پله ها یک مجسمه طلایی عظیم با ارتفاع 42،7 متر فوت قرار دارد. این مجسمه نشان دهنده مورگان است که یک خدای هندو می باشد. این بلندترین مجسمه مالزی و همچنین دومین مجسمه بلند یک خدای هندو در جهان است که با افتخار از سال 2006 در کنار پله های منتهی به معبد می ایستد.

  • هزینه: تقریباً 24 میلیون روپیه (392 830 دلار آمریکا)
  • ساخته شده از: 1550 متر مکعب بتن و 250 تن میله های فولادی
  • رنگ: طلایی
  • تمام مواد از تایلند آورده شده است
  • بسیار چشمگیر و کمی دیوانه!

وقتی پله ها را مرتبا طی کردید، وارد فضایی نفس گیر می شوید که در آن نور از قوس عظیمی به بسیاری از مجسمه های رنگارنگ قهرمانان و خدایان هندو برخورد می کند. 

غار باتو کیو، معبدی زیبا در مالزی

مجسمه عظیم مورگان

غار تاریک

اگر شما یک نوع ماجراجو هستید، همچنین قصد کاوش در غارهای تاریک در سمت چپ معبد را دارید. پس از بالا رفتن از پله ها، مجموعه دیگری از پله ها وجود دارد که از سمت چپ منشعب شده اند و باید برای رسیدن به ورودی غارهای تاریک ، آنها را پیاده روی کنید.

توجه داشته باشید ورود به غارهای تاریک رایگان نیست: به دلیل تلاش های محافظه کارانه برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای گردشگران بی احتیاط در سیستم زیست محیطی شکننده غار، باید برای هر نفر یک تور راهنمایی 35RM بپردازید. همچنین، هنگامی که افراد بی تجربه به تنهایی به داخل می روند و جهت خود را در تاریکی از دست می دهند و نتیجتا خطر خاصی برای گم شدن یا آسیب دیدگی وجود دارد. بنابراین، یک تور با راهنما ایده خوبی است. این غار خانه خفاش ها، حشرات و برخی عنکبوت های بسیار کمیاب است. اما احتمالاً آنها را نخواهید دید.

غار تاریک

ورودی غار تاریک

غار معبد

بزرگترین آن غار کلیسای جامع یا غار معبد نام دارد و چندین مکان مقدس مقدس هندو را در خود جای داده است. این غار سقف بسیار بلندی دارد که در انتها به جنگل و آسمان زیبای شهر منتهی می شود. 

صعود به غار معبد همراه با بچه ها

اگر به همراه فرزندان خود در کوالالامپور هستید، حتماً به این غارها مراجعه کنید. توجه داشته باشید که بالا رفتن از پله ها آسان نیست، به ویژه هنگامی که هوا گرم است. بنابراین شاید سعی کنید صبح یا عصر که گرما کمی پایین آمده است ، بیایید.
و سپس همانطور که قبلاً گفتیم ، بچه های خود را آماده کنید تا نزدیک میمون ها نروند. به آنها احترام بگذارید برای آنچه که هستند ، حیوانات مستقلی که سعی در زنده ماندن دارند، نه یک جاذبه گردشگری. بنابراین اگر آنها غذایی را ببینند، سعی می کنند آن را بدزدند. اگر احساس کنند در خطر هستند از خود دفاع می کنند و ممکن است گاز بگیرند. جای نگرانی نیست، اما فقط کمی مراقب باشید.

میمون ها در غار باتو کیو مالزی

میمون های غار باتو 

بهترین زمان برای رفتن به غار باتو کیو

غارها در تمام طول سال، از ساعت 7 صبح تا 8 شب باز هستند (زمان باز و بسته شدن معابد و ورودی می تواند متفاوت باشد). ممکن است بخواهید از آخر هفته خودداری کنید، زیرا ممکن است در آن زمان بسیار شلوغ باشد. 

نحوه رفتن به غار باتو کیو

از کوالالامپور به راحتی می توان به غارهای باتو رفت. همچنین می توانید با تاکسی معمولی سوار شوید، اما این قیمت ها بالاتر خواهد بود (تقریباً دو برابر)

حال که میخواهید به مالزی بروید بد نیست هزینه های سفر به مالزی را بدانید



:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : admin

پرواززدگی (جت لگ) چیست؟

جت لگ یا پرواز زدگی که در اثر طی کردن مسافتی طولانی و گذر از مناطق زمانی متفاوت در مدت زمانی کوتاه بوجود می‌آید نوعی اختلال موقت فیزیولوژیکی در بدن فرد است که علائم اصلی آن خستگی، بی‌خوابی و گیجی می‌باشد. 

جت لگ یا پرواززدگی

پدیده پرواززدگی

علائم و نشانه‌های جت لگ

با رخ دادن جت لگ در بدن ممکن است علاوه بر بی‌خوابی و خستگی دچار مشکلات روحی و جسمی دیگری نیز بشوید که شامل موارد زیر هستند:

مشکلات جسمی

از دست دادن اشتها، اختلالات گوارشی مانند یبوست یا اسهال، حالت تهوع،احساس سرگیجه، کم خونی، عرق کردن، سستی، خستگی مفرط، کم‌شدن آب بدن، سوءهاضمه، سردرد سنگین، مشکل در هماهنگی و خواب‌آلودگی در طول روز

مشکلات روحی

  • سردرگمی و مشکل تمرکز، افسردگی خفیف، زودرنجی، تحریک پذیری، اضطراب، پریشانی، بی‌قراری و حتی اختلال حافظه
  • این علائم می‌توانند با توجه به شرایط فرد و پرواز که در ادامه توضیح خواهیم داد، شدید و یا خفیف باشند.
  • کودکان هم ممکن است مانند بزرگسالان دچار مشکلات مربوط به جت لگ بشوند.
  • برای تشخیص جت لگ نیازی نیست به پزشک مراجعه کنید. اگر اخیرا با هواپیما سفر کرده‌اید و مناطق زمانی مقصد و مبدا شما متفاوت بوده است، دچار جت لگ شده‌اید.
  • اگر علائم جت لگ تا دو هفته به طور کامل از بین نرفت بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

جت لگ چقدر طول می‌کشد؟

طبق یک قانون سر انگشتی، به ازای هر منطقه زمانی که در طول سفر از آن عبور می‌کنید، حدود یک روز طول نیاز است تا با محیط جدید سازگار شوید. به عنوان مثال، ممکن است شخصی که از کالیفرنیا به نیویورک سفر می‌کند سه روز طول بکشد تا دوباره احساس "طبیعی بودن" کند. اگر آن شخص پس از سازگاری با زمان، از نیویورک به کالیفرنیا سفر کند، تنظیم مجدد بدن فرد به وقت کالیفرنیا می‌تواند سه روز دیگر طول بکشد. در موارد شدیدتر جت لگ ممکن است مدت زمان بیشتری برای احیای فرد و از بین رفتن اثرات جت لگ طول بکشد.
برای اینکه دلایل جت لگ را به صورت کامل متوجه شوید، نیاز است که با مفاهیم منطقه زمانی و ساعت زیستی بدن آشنا شوید. در ادامه این مفاهیم را برایتان توضیح دادیم.

منطقه زمانی چیست؟

در سال 1884 میلادی در شهر واشنگتن ایالات متحده آمریکا، کنفرانسی برای تدوین مناسب‌ترین روش تعیین زمان در نقاط مختلف جهان، تشکیل شد. در این کنفرانس کره زمین را به ۲۴ قاچ یا قسمت تقسیم کردند که هر قاچ ۱۵ درجه طول جغرافیایی را به خود اختصاص می‌دهد و در قالب یک نوار به عرض تقریبی ۱۶۰۰ کیلومتر از شمال به جنوب کشیده شده است. این یک تقسیم‌بندی طبیعی است، زیرا کره زمین با سرعت ۱۵ درجه در ساعت می‌چرخد. البته عرض واقعی هر منطقه‌ی زمانی بسته به مرزهای سیاسی و جغرافیایی متفاوت است. در شکل زیر می‌توانید مناطق زمانی زمین را مشاهده کنید.

مناطق زمانی کره زمین

مناطق زمانی در کره زمین

ساعت زیستی بدن

بدن ما خود را متناسب با یک ساعت زیستی بیولوژیکی داخلی که چرخه‌ای ۲۴ ساعته دارد تنظیم می‌کند. وظیفه انجام این عمل به عهده هیپوتالاموس است که مانند ساعتی زنگ‌دار فعالیت‌های مختلف بدن مانند خواب، گرسنگی و تشنگی را مدیریت می‌کند و متناسب با این فعالیت‌ها، دمای بدن، فشار خون و سطح هورمون‌ها و گلوکز در جریان خون را تنظیم می‌کند. برای تشخیص ساعات روز و هماهنگ کردن ساعت زیستی بدن و ساعت شبانه روز، فیبرها در اعصاب چشم مقدار نور و تاریکی را به مرکز زمان‌نگهدار در هیپوتالاموس مخابره می‌کنند.

پدیده پرواز زدگی و عوامل موثر بر آن

ساعت زیستی بدن از عوامل پرواززدگی

دلایل جت لگ

نبودن در معرض نور خورشید

هورمون ملاتونین هورمونی ست که وظیفه تنظیم ریتم شبانه روزی و همگام سازی سلول های بدنتان را بر عهده دارد. نور خورشید از آنجا که بر چرخه ملاتونین اثر می‌کند نقشی اساسی در تنظیم ساعت زیستی بازی می‌کند.
در صورتی که به مدت زیادی در معرض نور خورشید قرار نداشته باشید دچار بی‌زمانی شده و ساعت زیستی بدنتان دچار تداخل شده و برایتان جت لگ اتفاق می‌افتد.
شما با قرار دادن خودتان در معرض نور روز می توانید به تنظیم بدنتان با منطقه زمانی جدید کمک کنید.

تاثیرات فشار کابین هواپیما و کم‌آبی

بررسی‌ها و تحقیقات نشان داده است که در پروازها تغییرات در فشار کابین هواپیما در ارتفاعات بالا حتی بدون عبور از مناطق زمانی می‌تواند باعث بروز جت لگ شود.
همچنین با توجه به اینکه رطوبت موجود در هواپیما کم است حتما در طول پرواز آب کافی بنوشید تا دچار پرواز زدگی نشوید.

تداخل در ساعت زیستی بدن

وقتی چشم یک مسافر هوایی، روشنی یا تاریکی را چند ساعت جلوتر یا عقب‌تر از معمول می‌بیند، ممکن است هیپوتالاموس فعالیت‌هایی را آغاز کند که سایر اندام‌ها آماده‌ی آنها نیستند و درنتیجه جت لگ اتفاق می‌افتد. لذا جت‌لگ نتیجه هماهنگ نبودن ساعت زیستی بدن با ساعات شبانه روز است. بعد از رسیدن به مقصد، بدن برای وفق دادن خود با چرخه خواب-بیداری مقصد و همینطور سایر عملکرد های بدن از قبیل گرسنگی و گوارش، به مدتی زمان نیاز دارد لذا شما برای مدتی در تناقض با سایر افراد شهر قرار می‌گیرید.

چه عواملی شدت‌ و احتمال جت لگ را افزایش می‌دهند؟

همان‌طور که در توضیحات قبل اشاره کردیم جت لگ در شدت و ضعف های متفاوتی رخ می‌دهد و عوامل زیادی در شدت آن تاثیر دارد. در ادامه مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در میزان جت لگ را آورده‌ایم و اثر هرکدام را توضیح داده‌ایم.

 مسیر سفر در سفر شمال به جنوب، مسافران دچار جت‌لگ نخواهند شد چراکه منطقه زمانی تغییر نمی‌کند. سفر از غرب به شرق مسافران "زمان از دست می‌دهند" که این باعث می‌شود جت‌لگ شدیدتری نسبت به مسافران شرق به غرب تجربه کنند.
سفر طی سه منطقه‌ی زمانی یا بیشتر: بیشتر افراد می‌توانند به‌سرعت با یک یا دو منطقه‌ی زمانی سازگار شوند. سه منطقه یا بیشتر، ممکن است منجر به بروز نشانه‌های بیشتری از جت لگ بشود.
✔ ساعات محلی روز اگر برنامه خود را طوری تنظیم کنید که در ساعات ابتدایی عصر که خورشید در آسمان است به آنجا برسید بدنتان جت‌لگ ملایم‌تری را تجربه خواهد کرد. شما می‌توانید بیرون بروید و خود را به راحتی بیدار نگه دارید تا شب بتوانید مانند مردم محلی به خواب بروید.
✔ سنافراد مسن‌تر ممکن است با سرعت کمتری بهبود پیدا کنند.
سفرهای متعدد: خلبان‌ها، خدمه‌ی پرواز، و مسافرانی که مدام در منطقه‌های زمانی مختلف در سفر هستند ممکن است با دشواری بیشتری با تغییرات زمانی سازگار شوند.
✔ مشکلات قبلی← محرومیت از خواب، استرس و بی‌خوابیِ پیش از سفر ممکن است نشانه‌های جت لگ را وخیم‌تر نماید.
✔ شرایط پرواز← یک‌نواختی پرواز، بی‌حرکتی و صندلی تنگ، غذای هواپیما، ارتفاع و فشار داخل کابین، همگی ممکن است بر نشانه‌های جت لگ تأثیر بگذارند.
✔ مصرف الکل← مصرف الکل طی پرواز هم می‌تواند منجر به وخیم‌ترشدن نشانه‌های جت لگ بشود.
✔ کافئین نوشیدن کافئین در طول پرواز از آنجا که آب بدن را کم می‌کند، علائم جت‌لگ را بیشتر می‌کند. کافئین همچنین الگوهای خواب شما را به هم می‌ریزد پس در نهایت بهتر است در طول پرواز آب بنوشید.
✔ ارتفاع زدگی، اکسیژن بین سطح اکسیژن مجیط و پرواز‌زدگی ارتباط‌هایی وجود دارد. فشار در یک کابین هواپیما پایین‌تر از فشار در سطح دریا است و این به معنی آن است که وقتی افراد در حال پرواز هستند، میزان اکسیژن در مغز کاهش می‌یابد. این امر می‌تواند منجر به سستی و ریسک وخیم‌تر شدن علائم پرواز‌زدگی شود. تحقیقات نشان داده‌است که درمان‌های مربوط به اکسیژن می‌تواند برای کاهش اثرات پرواززدگی استفاده شود.

پدیده پرواززدگی

پدیده پرواززدگی یا جت لگ

جلوگیری یا پیشگیری از جت لگ

در ادامه چند توصیه برای پیشگیری یا کاهش اثرات جت‌لگ ارائه می‌دهیم.

  1. در هواپیما حرکت داشته باشید.
  2. شب قبل از پرواز، خوب بخوابید.
  3. سعی کنید شب به مقصد نرسید.
  4. پس از رسیدن به مقصد ساعت غذا خوردنتان را با محلی‌ها تنظیم کنید.
  5. از قرص های خواب آور استفاده «نکنید»
  6. با برنامه‌ی زمانی مقصد هماهنگ شوید.
  7. آب بنوشید.
  8. نوشیدنی‌های حاوی کافئین مصرف نکنید.
  9. نوشیدنی‌های الکلی مصرف نکنید.
  10. اگر در حال سفر به شرق هستید تلاش کنید مدتی که در هواپیما هستید را بخوابید.
  11. اگر پس از رسیدن به مقصد زمان خواب مردم محلی خیلی دور بود، 20 دقیقه تا نیم ساعت بخوابید. خوابیدن بیشتر باعث می‌شود نتوانید در شب به خوبی بخوابید.
  12. اگر در مقصد برنامه مهمی دارید چند روز زودتر به آنجا بروید تا بدنتان به ساعت آن‌جا عادت کند و برای کارتان تمرکز لازم را داشته باشید.
  13. از هفته‌ها قبل از سفرتان خود را با منطقه زمانی مقصد وفق دهید و به تدریج بدنتان را عادت دهید.
  14. از خوردن فست فود و نمک و شکر بپرهیزید و تا می‌تواند آب، میوه و سبزیجات تازه بخورید.
  15. تناسب بدنی خود را حفظ کنید و فعالیت فیزیکی داشته باشید.

چه کارهایی برای جلوگیری از جت لگ باید انجام داد؟

جلوگیری از پرواززدگی در حین پرواز

درمان جت لگ

بهترین راه درمان جت لگ، پیشگیری از آن است. جت لگ همیشه به درمان نیاز ندارد، اما در صورت آزاردهنده بودن علائم و ناتوانی از انجام کارهای روزمره، چند گزینه در دسترس است.

 آفتاب
نور خورشید به بدن شما می‌گوید زمان بیدار شدن است. اگر می‌توانید، در ساعت های روشنایی روز پس از رسیدن به مقصد خود، در زیر نور آفتاب بیرون بروید. این می‌تواند به تنظیم مجدد ساعت بدن کمک کرده و علائم جت‌لگ را کاهش دهد.

✔ نور درمانی
جعبه‌ها، لامپ‌ها و روکش‌های روشن می‌توانند به تنظیم مجدد ریتم شبانه‌روزی شما کمک کنند. هنگامی که به مقصد جدید خود رسیدید، ممکن است از این روش درمانی برای کمک به شما در بیدار ماندن در دوره‌های خواب استفاده کنید تا بدن بتواند بهتر تنظیم شود.

✔ دارو جت لگ (ملاتونین)
ملاتونین هورمونی است که بدن شما به طور طبیعی ساعاتی قبل از خواب تولید می‌کند. وقتی نمی‌توانید بخوابید، می‌توانید مکمل های ملاتونین بدون نسخه (OTC) بخورید. ملاتونین سریع عمل می‌کند، بنابراین کمتر از 30 دقیقه قبل از خوابیدن از آن استفاده کنید. می‌توانید در روز اول3/0 تا ۵ میلی‌گرم ملاتونین برای کمک به به خواب رفتن بخورید. بیشترین تاثیر ملاتونین هنگامی ست که پرواز به سمت شرق باشد و یا بیشتر از 5 منطقه زمانی سفر کنید.

✔ قرص خواب آور
اگر هنگام مسافرت دچار بی‌خوابی هستید، با پزشک خود در مورد قرص‌های خواب‌آور صحبت کنید. داروهای خواب چندین عارضه جانبی دارند، بنابراین قبل از مصرف هر چیزی حتما با پزشک خود صحبت کرده و میزان آنها را بفهمید. قرص‌های خواب‌آور تجویزی یا بدون‌نسخه می‌توانند به هماهنگ‌کردن ساعت بدن با زمان مقصد کمک کنند. بعضی از این قرص ها عبارتند از دیفن هیدرامین و دوکسیلامین.

✔ دوش آب گرم
قبل از خواب یک حمام یا دوش آب گرم آرام بگیرید. این می تواند به بدن کمک کند تا سریعتر به خواب رود.



:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : admin

مسجد شیخ زاید در کجاست؟

در هر کجای امارات هم که باشید، بدون مراجعه به مسجد جامع شیخ زاید در ابوظبی نمی توانید آنجا را ترک کنید. این مسجد، سومین مسجد جامع جهان، آخرین محل استراحت شیخ زاید، رئیس جمهور این کشور است حتی در گرمترین روز تابستان، کفهای سفید رنگ مرمری زیر پا را خنک می کنند. خیلی ها بر این گمان هستند که مسجد شیخ زاید در دبی امارات واقع شده اما میبایست گفت این بنای عظیم و باشکوه در ابوظبی، پایتخت این کشور می باشد.

مسجد شیخ زاید هنگام غروب

آدرس مسجد شیخ زائد 

امارات متحده عربی، ابوظبی، خیابان پنجم، خیابان شیخ رشیدبن سعید 

معماری مسجد شیخ زاید امارات

سالن اصلی می تواند حدود جمعیت پرشماری را در خود جای دهد. گشتی بزنید و با شمایل کاشی های پیچیده و موزاییک آشنا شوید. مطمئنا شگفت زده می شوید از فرش عظیمی که کف فضای اصلی عبادت را پوشانده و جالب است که بدانید این بزرگترین فرش دستباف در جهان است. 

این مجموعه بیش از 22400 متر مربع مساحت دارد. نمازخانه اصلی می تواند بیش از 7000 نمازگزار را در خود جای دهد و دو نمازخانه کوچکتر با ظرفیت 1500 نفر وجود دارد. اندازه مسجد به اندازه ای است که بیش از 100000 تن سنگ مرمر یونان و مقدونی در ساخت آن استفاده شده است. 

معماری دیدنی مسجد شیخ زائد

نماد سفید رنگ و دیدنی مسجد شیخ زاید

قوانین مسجد شیخ زاید ابوظبی

بازدید کنندگان به جز زمان نماز می توانند به تماشای این بنا بنشینند یک تور 45 دقیقه ای بصورت رایگان (به زبان انگلیسی و عربی) ضمن اشاره به برخی موارد برجسته، معماریداخلی ، به شما توضیحات کاملی ارائه می دهند
طبق آداب و رسوم مسجد، همه بازدید کنندگان ملزم به پوشیدن شلوار یا دامن بلند، گشاد، تا مچ پا، آستین بلند و روسری مخصوص خانمها هستند. از کسانی که لباس مناسب ندارند، خواسته می شود که در محل حراست به اتاق رختکن بروند، جایی که می توان به صورت رایگان عبای کلاه دار (لباسی شبیه روپوش را که زنان پوشیده اند) قرض گرفت.

فرش مسجد شیخ زاید

بزرگترین فرش دستبافت جهان کف نمازخانه اصلی را زینت می دهد و توسط شرکت فرش از ایران ساخته شده است. فرش گره خورده دستی که طی دو سال توسط 1200 زن از منطقه خراسان ایران ساخته شده است، 60.570 فوت مربع اندازه و 35 تن وزن دارد. این فرش 7هزار و 119مترمربع مساحت دارد که 72 درصد آن از پشم و 28 درصد آن از پنبه تشکیل شده است.

قیمت فرش مسجد شیخ زاید

بسیاری درمورد قیمت این فرش بی نظیر می پرسند که طبق برآوردها هزینه آن 30 میلیون دلار است. 

فرش مسجد شیخ زاید امارات

فرش ایرانی در مسجد شیخ زاید

حقایق جالب درمورد مسجد شیخ زاید امارات

  1. هفت لوستر طلاکاری شده طلای 24 عیار که توسط فاوستیگ در مونیخ آلمان ساخته شده است ، با میلیون ها کریستال سواروسکی از اتریش طراحی شده است. بزرگترین لوسترها یکی از بزرگترین لوسترهای جهان است که 10 متر عرض و 15 متر ارتفاع و 12 تن وزن دارد.
  2. فرش این مسجد به عنوان بزرگترین فرش جهان در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است.
  3. دیوار قبله به طرز ظریفی تزئین شده است تا نمازگزاران را از نماز منحرف نكرده و با استفاده از رسم الخط سنتی كوفی ، 99 نام (صفت) خداوند بر آن نقش بسته است.

نمایی از لوستر مسجد شیخ زاید

لوستر معروف و بزرگ مسجد شیخ زاید

سایر اطلاعات درمورد مسجد شیخ زائد

  • مسجد جامع شیخ زاید روزانه برای بازدیدکنندگان آزاد است، به جز جمعه تا حدود ساعت 14 که فقط برای نمازگزاران آزاد است. بازدیدکنندگان باید در زمان نماز از نمازخانه اصلی خارج شوند.
  • تورهای یک روزه رایگان با راهنما از یکشنبه تا پنجشنبه در 10 صبح، 11 صبح و 4.30 / 5 بعد از ظهر اجرا می شوند. جمعه 5 عصر و 7.30 / 8 بعد از ظهر؛ و شنبه 10 صبح، 11 صبح، 2 بعد از ظهر ، 4.30 / 5 بعد از ظهر و 7.30 / 8 بعد از ظهر.
  • این مسجد برای بازدیدکنندگان غیر مسلمان باز است، مسجد جامع شیخ زاید تورهای رایگان راهنما به زبان انگلیسی یا عربی ارائه می دهد. از شنبه - پنجشنبه بین ساعت 09:00 - 22:00 و جمعه از 16:30 - 22:00 برای بازدیدکنندگان باز است.

سفری رویایی به امارات



:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : admin

مجمع الجزایر ژاپن

ژاپن کشوری جزیره ای است که شامل مجمع الجزایر استراتو ولکانیک در بیش از 3000 کیلومتر (1900 مایل) در امتداد سواحل اقیانوس آرام آسیای شرقی است. از 6،852 جزیره تشکیل شده است. 5 جزیره اصلی عبارتند از هوکایدو، هونشو، کیوشو، شیکوکو و اوکیناوا. ژاپن با 377،975.24 کیلومتر مربع (145،937.06 مایل مربع) بزرگترین کشور جزیره ای در شرق آسیا و چهارمین کشور جزیره در جهان است. در حالی که مجمع الجزایر از بیش از 6000 جزیره تشکیل شده است ، این تصویر در چهار جزیره اصلی ژاپن متمرکز است. در حال دویدن از شمال به جنوب ، هوکایدو در گوشه بالا سمت راست قابل مشاهده است ، هونشو جزیره طولانی است که در یک قوس شمال شرقی-جنوب غربی کشیده شده است، شیکوکو در زیر قسمت پایین هونشو دیده می شود و کیوشو در پایین است.

مجمع الجزایر ژاپن

هونشو بزرگترین جزیره ژاپن

ژاپن را تصور کنید، توکیو، کیوتو، اوزاکا و هیروشیما؛ کوه فوجی، دریاچه بیوا و آلپ ژاپن، آسمان خراش ها، معابد معروف و ... همه این موارد را می توان در هونشو یافت. جزیره هونشو، همچنین بزرگترین و پرجمعیت ترین جزیره ژاپن است.  کوه های آتشفشانی زیادی که از نوک شمال شرقی تا انتهای جنوب غربی یک قوس کوهستانی طولانی ایجاد می کنند قله 3776 متری کوه فوجی، که در یک روز صاف از توکیو به راحتی دیده می شود، بر همه آنها حکمرانی می کند. کوه فوجی کوه آتشفشانی که از زمان فوران آن در سال 1707 خاموش شده است ، کوه فوجی در حدود 100 کیلومتری جنوب غربی توکیو قرار دارد و قله پوشیده از برف آن را می توان به عنوان یک نقطه سفید کوچک مشاهده کرد.

کوه فوجی ژاپن

نمایی دیدنی از کوه فوجی ژاپن

نواحی و استان های جزیره هونشو ژاپن

ناحیه توهوکو

  •  استان آکیتا
  •  استان آئوموری
  •  استان فوکوشیما
  •  استان ایواته
  •  استان میاگی
  •  استان یاماگاتا

ناحیه کانتو با ۷ استان

  •  استان چیبا
  •  استان گونما
  •  استان ایباراکی
  •  استان کاناگاوا
  •  استان سایتاما
  •  استان توچیگی
  •  توکیو

ناحیه چوبو با ۹ استان.

  • استان آیچی
  • استان فوکوئی
  • استان گیفو
  • استان ایشیکاوا
  • استان ناگانو
  • استان نیگاتا
  • استان شیزوئوکا
  • استان تویاما
  • استان یاماناشی

ناحیه کانسای با ۷ استان.

  • استان هیوگو
  • استان کیوتو
  • استان میه
  • استان نارا
  • اوساکا
  • استان شیگا
  • استان واکایاما

ناحیه چوگوکو با ۵ استان

  • استان هیروشیما
  • استان اوکایاما
  • استان شیمانه
  • استان توتوری
  • استان یاماگوچی

شهر توکیو

توکیو معروف به شهر شکوفه های گیلاس

سفری در جزایر ایران و دنیا

بزرگترین جزیره ایران کدام است؟

بزرگترین جزیره دنیا کجا است؟

جزیره بورا بورا کجاست

 



:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 فروردين 1400 | نظرات ()