تور مشهد نوروز ۱۴۰۱ و اماکنی که باید از آن ها دیدن کنید
نوشته شده توسط : admin

مشهد، مرکز استان خراسان رضوی، در شمال شرق ایران، دومین شهر پرجمعیت کشور است. این شهر محبوب ترین مقصد ایران برای زائرانی است که می خواهند به زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) یکی از معروف ترین جاذبه های مشهد مقدس بروند. سالانه میلیون ها زائر ایرانی و حدود یک میلیون زائر از کشورهای دیگر به مشهد مقدس سفر می کنند. اما حرم مطهر امام رضا تنها دلیل محبوبیت این شهر نیست. مشهد چیزهای بیشتری برای ارائه به بازدیدکنندگان خود دارد!

از آنجایی که این شهر یکی از شهرهای باستانی در مسیر جاده ابریشم است، آثار فرهنگی و تاریخی در این شهر وجود دارد. همچنین با قرار گرفتن در مجاورت کوهستان با داشتن چشمه های دلپذیر و تابستان های معتدل، مکان های تفریحی زیبایی در این منطقه وجود دارد. به هر حال در کنار حرم مطهر طبیعت ناب و آثار تاریخی جاده ابریشم از نکات برجسته مشهد است. با ما همراه باشید تا شما مسافران تور مشهد نوروز ۱۴۰۱ را با مهم ترین جاذبه های مشهد و جزییات آن ها مانند ساعات کاری و ورودیه آشنا کنیم.

حرم امام رضا

حرم مطهر امام رضا

حرم امام رضا، هشتمین امام شیعیان، مکان مقدس باشکوهی برای مسلمانان است. در همین راستا این مجموعه سالانه پذیرای میلیون ها زائر است. اما اهمیت این حرم مطهر به جنبه مذهبی آن محدود نمی شود. حرم امام رضا هم از نظر وسعت و هم از نظر ظرفیت یکی از بزرگترین مساجد جهان است. بر این اساس حدود ۱۹۰۰۰ متر مربع مساحت دارد و ۱۷۰۰ متر آن متعلق به حرم مطهر است. در این مجموعه ورودی‌ها، صحن‌ها، مساجد، ایوان‌ها، موزه‌ها، کتابخانه‌ها و بخش‌های خدماتی مختلفی وجود دارد. همچنین می توانید از مزار برخی از مسلمانان سرشناس مانند شیخ بهایی، پیر پالان دوز، شیخ حر آملی دیدن کنید.

از سوی دیگر مجموعه موزه‌هایی که در نوع خود بهترین هستند عبارتند از: موزه مرکزی آستان قدس رضوی، موزه قرآن، موزه فرش و موزه مردم‌شناسی. علاوه بر این، ویژگی های منحصر به فرد معماری حرم چشمگیر است. قابل ذکر است که این مجموعه باشکوه در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. تمامی ویژگی های ذکر شده، حرم امام رضا را به یکی از جاذبه های دیدنی مشهد تبدیل کرده است.

آرامگاه نادر شاه

آرامگاه نادرشاه یکی از مشهورترین نقاط دیدنی تاریخی مشهد است که در مجموعه باغ موزه نادر قرار دارد. این آرامگاه مدفن نادرشاه بنیانگذار سلسله افشاریان است. و بعد از حرم مطهر امام رضا (ع) مهمترین جاذبه گردشگری مشهد محسوب می شود. همچنین در داخل آرامگاه موزه ای وجود دارد که در آن می توانید از افشاریه تا هنرهای معاصر و سلاح هایی که متعلق به دوره های مختلف تاریخی هستند دیدن کنید. علاوه بر این، علاوه بر بازدید از آرامگاه نادرشاه، می توانید از آرامگاه محمدتقی خان پرشین، فرمانده خراسان واقع در مجموعه باغ موزه نادری دیدن کنید.

آرامگاه نادرشاه

پارک جنگلی وکیل آباد

باغ وکیل آباد یکی از محبوب ترین جاذبه های مشهد و یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین پارک های مشهد است. این پارک به دلیل طبیعت دیدنی، مناظر زیبا، و رودخانه های فصلی، در بین گردشگران محبوبیت خاصی دارد. علاوه بر این، درختان قدیمی متعددی مانند کاج، سرو در این پارک قدیمی وجود دارد. همچنین به تازگی امکانات رفاهی متنوعی مانند رستوران، امکانات بازی، استخر و شهربازی به مجموعه اضافه شده است. در نهایت با توجه به نظرات گردشگران تور مشهد باغ دارای محیطی آرام و دلنشین است.

بازار رضا

بازار رضا بازاری مسقف است که در سال ۱۳۵۶ (سلسله پهلوی) در حرم مطهر امام رضا ساخته شد. این بازار یکی از جاذبه های فرهنگی مشهد است که گردشگران و زائران زیادی را به خود جذب می کند. این بازار دو طبقه حدود یک کیلومتر طول دارد و ۱۷۱۱ مغازه دارد. همچنین یکی از معروف ترین مراکز خرید سوغات و صنایع دستی مشهد است. بر همین اساس در طبقه اول سوغات ایران از قبیل سجاده و مهر، تسبیح، انگشتر فیروزه و عقیق، عطر، زعفران ایرانی، زرشک، نبات و ادویه جات را می‌توان یافت. از طرفی طبقه دوم بازار رضا به کارگاه های مختلف صنایع دستی، فیروزه کاری، تذهیب و گلدوزی اختصاص دارد.

آرامگاه فردوسی

فردوسی شاعر بزرگ ایرانی، خالق شاهکار حماسه پارسی، شاهنامه است. آرامگاه فردوسی واقع در توس در ۲۰ کیلومتری شمال مشهد در سال ۱۰۱۹ در زمان غزنویان ساخته شد. از آنجایی که فردوسی و شاهنامه شهرت جهانی دارد، مقبره او یکی از مکان های دیدنی مشهد به ویژه برای علاقمندان به ادبیات است. همچنین تندیس این شاعر شاخص ترین بنای آرامگاه فردوسی است.

شایان ذکر است، شجریان، خواننده، نوازنده و خوشنویس اسطوره‌ای ایران که نقش مهمی در غنی‌سازی میراث موسیقایی بشریت داشت، در این مکان به خاک سپرده شد. وی پیش از مرگ در ۱۷ مهر ۱۳۹۹ وصیت کرده بود در جوار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شود.

طرقبه

طرقبه شهر اصلی طرقبه و شهرستان شاندیز است که در ۲۹ کیلومتری شرق مشهد در دره ای سرسبز قرار دارد. بنابراین یکی از جاذبه های مشهد، گشت و گذار در شهر طرقبه و لذت بردن از مناظر زیبا و آب و هوای مطبوع آن است. دامنه های سرسبز کوه بینالود، رودخانه ای که از میان شهر می گذرد، در کنار باغ های باشکوه، فضایی رویایی را در طرقبه ایجاد کرده است. به علاوه طرقبه به خاطر غذاهای لذیذی که در رستوران هایش سرو می شود از جمله کباب شیشلیک، دیزی، شوله، خورشت فسنجان، اشکنه، کله جوش و انواع قورمه معروف است. همچنین چندین مرکز خرید مدرن و چندین مجتمع تفریحی با امکانات متنوع در طرقبه وجود دارد.

طرقبه

پارک کوه سنگی
گرچه حرم مطهر امام رضا (ع) شاخص ترین جاذبه مشهد است، اما این شهر چیزهای بیشتری برای ارائه به زائران خود دارد. با توجه به آب و هوای کوهستانی مشهد، مکان‌های تفریحی و پارک‌های سرسبز و خوش آب و هوا در این شهر وجود دارد. در این میان پارک کوه سنگی یکی از معروف ترین و قدیمی ترین پارک هاست. اصطلاح فارسی ‘کوه سنگی’ به معنای کوه های سنگی است و این نام به دلیل دو کوه سنگی است که در آن وجود دارد. علاوه بر این، استخر بزرگی نیز در پارک وجود دارد که ترکیب آب، کوه و محیط سرسبز، منظره ای خیره کننده را ایجاد کرده است. قابل ذکر است که بهترین زمان برای بازدید از پارک کوه سنگی، عصر است که می توانید از منظره فوق العاده شهر و حرم مطهر امام رضا (ع) لذت ببرید. همچنین موزه بزرگ خراسان در این مجموعه قرار دارد و همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ بعد از ظهر باز است. همچنین هزینه ورودی این موزه برای گردشگران خارجی ۳ یورو می باشد
سخن پایانی:
مشهد، پایتخت فرهنگی ایران است که به تاریخ خود می بالد. سفر به مشهد مخصوصا برای کسانی که تا به حال از این شهر دیدن نکردند می تواند خاطره انگیزتر باشد. پس اگر عازم این شهر شدید حتما در کنار مقبر امام رضا و فردوسی بزرگ از سایر اماکن دیدن کنید.
با رزرو کسب تورهای مسافرتی ترکیبی، داخلی و یا خارجی آژانس هواپیمایی الفبای سفر، سفری عالی را برنامه ریزی و دنیا را کشف کنید. ارزانترین پکیج های تور استانبول، تور آنتالیا،تور کوش آداسی، تور دبی، تور مالزی، تور تایلند، تور چین، تورهای اروپایی و تورهای لوکس و لاکچری الفبای سفر پل ارتباطی میان شما و رویا هایتان هستند. پس کافیست به آدرس (www.alefbatour.com) مراجعه کنید





:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: